Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2019

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

“Είμαι δυσλεκτικός”


To βίντεο που ακολουθεί δείχνει τη δυσκολία ενός παιδιού να παρακολουθήσει και να εκφραστεί μέσα από το τρέχον σύστημα. Αν και μπορεί να εκφράζει τον τρόπο που βίωσε τη δυσλεξία αυτό το παιδί και δεν είναι το ίδιο για όλα, ίδιες παραμένουν η αγωνία, η απελπισία και η απομόνωση. Κανένα παιδί, όσο χρονών κι αν είναι, δεν πρέπει να μείνει μόνο σε αυτό.




Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2019

Παιδί: Γιατί το «όχι» κάνει καλό;

Όταν ένας γονιός λέει "όχι", διδάσκει στο παιδί την ικανότητα να αισθάνεται ασφαλές με τον εαυτό του, με τις παρορμήσεις του, με τα όριά του.
Η ψυχολόγος κυρία Χριστιάνα Ιορδάνου, αναλύει τον ρόλο του "όχι" στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού, επισημαίνοντας ότι όλα τα "όχι" δεν είναι ίδια...
Σε μέγεθος είναι μικρή. Σε αξία όμως ανεκτίμητη.
Γιατί όμως μας είναι τόσο δύσκολη η εκφορά αυτής της τόσο δα λεξούλας;
Ενάντια στην τάση που θέλει τους γονείς να κακομαθαίνουν τα παιδιά τους, λέγοντάς τους πάντα «ναι», οι ειδικοί διαπιστώνουν πως το καλύτερο δώρο των γονιών για τα παιδιά τους είναι να μάθουν να τους λένε «όχι»!
Μην φοβάστε ότι θα θεωρηθείτε κακοί γονείς άμα βάλετε όρια, αντιθέτως θα είστε περήφανοι αργότερα, αντικρίζοντας τα παιδιά σας, ως ώριμους ενήλικες να ανταπεξέρχονται στις προκλήσεις της ζωής με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Η διαστρεβλωμένη άποψη πως οι γονείς οφείλουν να είναι αρεστοί και φίλοι, δυστυχώς οδηγεί στο να μην είναι τελικά σεβαστοί. Την παραπάνω άποψη ενισχύει και η ψυχολόγος κυρία Χριστιάνα Ιορδάνου, που αναφέρει ότι «τα όρια είναι απαραίτητα για τα παιδιά κάθε ηλικιακής ομάδας.
Το «ΟΧΙ» του γονέα σε ορισμένες συμπεριφορές του παιδιού που θεωρούνται ανεπιθύμητες (π.χ. όταν χτυπάει το αδελφάκι του), αλλά και ο σωστός τρόπος που αυτό εκφράζεται, ενισχύουν την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και θέτουν τις βάσεις για την εξέλιξή του σε έναν υπεύθυνο, συμπονετικό και κοινωνικά και ηθικά ευαίσθητο ενήλικα».
Γιατί δυσκολευόμαστε να πούμε «όχι»;
«Για μερικούς γονείς, είναι πολύ δύσκολο να θέσουν σαφή όρια σε κάποιες συμπεριφορές των παιδιών τους. Αυτό συμβαίνει επειδή, σε πολλές περιπτώσεις, οι ίδιοι μεγάλωσαν υπό την εποπτεία αυστηρών και τιμωρητικών γονέων ή και δασκάλων.
Από φόβο λοιπόν μήπως και τα παιδιά τους αισθανθούν όπως αισθάνθηκαν οι ίδιοι όταν ήταν παιδιά, δυσκολεύονται να πουν «ΟΧΙ».
Με απλά λόγια, οι γονείς δυσκολεύονται να αρνηθούν το οτιδήποτε στα μικρά τους αγγελούδια, θεωρώντας πως με αυτόν τον τρόπο, δεν θα τα απογοητεύσουν και δεν θα τα πληγώσουν.
Επιπλέον, θεωρούν ότι λέγοντας συνέχεια «ναι», τα παιδιά θα τους αγαπούν περισσότερο.
Oι συνέπειες αυτής της στάσης μπορεί να είναι καταστροφικές.
«Είναι πολύ τρομακτικό για ένα παιδί να μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον όπου δεν υπάρχουν όρια. Σε μια τέτοια περίπτωση αισθάνεται ότι δε μπορεί να στηριχθεί στους γονείς του για ασφάλεια και προστασία. Χωρίς σαφή και σταθερά όρια, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να γίνει το ίδιο ιδιαίτερα αυταρχικό και απαιτητικό», σημειώνει η κυρία Ιορδάνου.
Αν εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε μάθει να διεκδικούμε αυτά που θέλουμε ή δεν θέλουμε, με αποτέλεσμα να υιοθετούμε μιαν απόλυτα παθητική συμπεριφορά, αναπόφευκτα την ίδια στάση θα αντιγράψει στο μέλλον και το παιδί μας. Και κάτι τέτοιο δεν είναι θεμιτό...
Πως να πούμε «όχι»;
Γονείς πάρτε χαρτί και μολύβι και σημειώστε!
Πρώτο βήμα είναι να έχετε ξεκαθαρίσει στο μυαλό σας τα «όχι» που θέλετε να εφαρμόσετε.
Τι εννοούμε με αυτό; Ότι δεν είναι σωστό να μην αφήνουμε το παιδί να κινηθεί, αραδιάζοντας δεκάδες «όχι» και «μη».
Τα «όχι» πρέπει να είναι λίγα, συγκεκριμένα, προσαρμοσμένα στην ηλικία και ιδιοσυγκρασία του παιδιού και κυρίως σταθερά!
Και προσέξτε πολύ το ύφος και τον τόνο σας!
Σύμφωνα με την ειδικό, αυτό που έχει σημασία δεν είναι το «ΟΧΙ» του γονέα, αλλά ο ΤΡΟΠΟΣ με τον οποίο αυτό εκφράζεται.
Αν και τα όρια βοηθούν το παιδί να κατανοήσει ότι κάθε συμπεριφορά έχει συγκεκριμένες συνέπειες, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει εμείς οι ίδιοι να τα ξεπεράσουμε!
Η αγάπη και ο σεβασμός θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του παιδιού σας, δεν θα κάνει όμως το ίδιο ο εκφοβισμός, η σωματική και λεκτική τιμωρία.
«Είναι σημαντικό να εξηγούμε στο παιδί γιατί του απαγορεύουμε κάτι που επιθυμεί (π.χ. δεν μπορείς να φας σοκολάτα πριν το μεσημεριανό φαγητό γιατί θα σου κόψει την όρεξη, μπορείς όμως να φας ένα κομμάτι μετά το φαγητό) ή γιατί του αφαιρείται ένα προνόμιο (π.χ. λυπάμαι, δε θα πάμε στην παιδική χαρά επειδή πέταξες το φαγητό σου στο πάτωμα).
Όσο καλοπροαίρετοι και αν είναι οι γονείς, κάποιες φορές δεν συνειδητοποιούν ότι, όταν προσπαθούν να διδάξουν στο παιδί τους όρια, χρησιμοποιώντας επιτακτικές εντολές, κριτική, ειρωνεία και σωματικές ποινές (π.χ. ξύλο, χαστούκια, σπρώξιμο κ.λπ.), παρεμποδίζουν τη φυσιολογική ανάπτυξή του.
Σε εκείνες τις περιπτώσεις, το παιδί συμμορφώνεται από φόβο, όχι επειδή έχει καταλάβει τι λάθος έκανε ή για ποιον λόγο τιμωρήθηκε πραγματικά», συμπληρώνει η κυρία Ιορδάνου.
Στο ερώτημα «Πότε να αρχίσουμε να λέμε το όχι»; την απάντηση τη δίνει το ίδιο το παιδί.
Όταν αρχίσει να αποκτά ανεξαρτησία κίνησης, οι κίνδυνοι αυξάνονται και ο γονιός, ως υπεύθυνος για την ασφάλειά του, το προστατεύει με κινήσεις και λόγια.
Ωστόσο, κατά την ψυχολόγο, τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής, πραγματοποιείται το 90% της ανάπτυξης του εγκεφάλου. Επομένως, ο τρόπος που οι γονείς αλληλεπιδρούν με το παιδί τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά και ο τρόπος που συμπεριφέρονται όταν επιδεικνύει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά, επηρεάζουν την ομαλή ανάπτυξη του.
Συμβουλές για κάθε γονέα
Η κυρία Ιορδάνου δίνει κάποιες συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς όσον αφορά στη θέσπιση σαφών ορίων στο παιδί:
Όταν λέμε «ΟΧΙ» σε ένα παιδί, είναι σημαντικό να το τηρούμε. Π.χ. δεν έχει νόημα να πούμε στο παιδί ότι δεν θα δει τηλεόραση, επειδή δεν μάζεψε τα παιχνίδια του και μισή ώρα μετά να αναιρέσουμε τα λόγια μας. Με τον τρόπο αυτό δίνουμε διπλά μηνύματα στο παιδί και δεν το βοηθάμε να μάθει ότι οι πράξεις του έχουν συνέπειες. Εξίσου σημαντικό για τη σωστή διαπαιδαγώγηση και ανάπτυξη του παιδιού, είναι οι γονείς να μην αναιρούν ο ένας τον άλλον, όσον αφορά στα όρια που θέτουν στο παιδί.
Οι γονείς πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την ανάγκη του παιδιού για επαφή μαζί τους. Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής και οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλές οικογένειες, δεν επιτρέπουν στους γονείς να περάσουν δημιουργικό χρόνο με το παιδί. Το παιδί όμως έχει ανάγκη τους γονείς του και στην προσπάθειά του να τραβήξει την προσοχή τους μπορεί να αρχίσει να φέρεται ανάρμοστα (π.χ. να πετάει κάτω τα παιχνίδια του επιδεικτικά). Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς είναι πολύ εύκολο να πέσουν στην παγίδα να το τιμωρήσουν, αντί να του δώσουν αυτό που πραγματικά χρειάζεται (μέρος από τον χρόνο τους και αγάπη).
Τα παιδιά μιμούνται τη συμπεριφορά των ενηλίκων και κατ' επέκταση των γονιών τους. Χτυπάτε το παιδί σας επειδή χτύπησε το αδερφάκι του; Βρίζετε μπροστά του και μετά θυμώνετε μαζί του που είπε «κακές» λέξεις; Αν θέλετε το παιδί σας να φέρεται με συγκεκριμένους τρόπους είναι σημαντικό να κάνετε πρώτα εσείς την αλλαγή που θέλετε να δείτε στη συμπεριφορά του.
Για να ενισχύσετε την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, αφιερώστε χρόνο να του εξηγήσετε γιατί του λέτε «ΟΧΙ». Δώστε του εναλλακτικές λύσεις, όταν του απαγορεύετε να κάνει κάτι. Π.χ. «Δεν μπορείς να κόβεις τα μαλλιά της κούκλας γιατί την καταστρέφεις. Άμα θες να κόψεις, μπορώ να σου δώσω χαρτιά και περιοδικά και να φτιάξεις ένα ωραίο κολλάζ».
Μερικοί γονείς επιλέγουν ως τεχνική διαπαιδαγώγησης την αφαίρεση ενός προνομίου π.χ. ένα παιχνίδι, μία βόλτα κ.λπ., ώστε να διδάξουν στο παιδί ότι οι πράξεις του έχουν συνέπειες. Η αφαίρεση ενός προνομίου είναι καλό να χρησιμοποιείται αμέσως μετά την έκφραση μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, ώστε να μπορέσει το παιδί να κατανοήσει τη σχέση ανάμεσα στην πράξη του και τη συνέπειά της. Σε μία τέτοια περίπτωση, στόχος είναι να καταλάβει το παιδί ότι οι πράξεις ακολουθούνται από συνέπειες, και όχι να αισθανθεί ότι τιμωρείται αυθαίρετα από έναν γονέα που έχει θυμώσει και εκτονώνει τον θυμό του τιμωρώντας το.

Χριστιάνα Ιορδάνου, M.Sc., MBPsS,
Ψυχολόγος-Αναπτυξιακή Ψυχολόγος, Δραματοθεραπεύτρια

Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019

Ο σεβασμός ξεκινάει από το σπίτι και μπορούμε να τον διδάξουμε στα παιδιά

Αργά το βράδυ, κάποιος εστιάτορας ετοιμάζεται να κλείσει και να πάει στο σπίτι του.
Εκείνη τη στιγμή καταφτάνουν δύο γυναίκες με ένα παιδί και δίνουν παραγγελία. Επειδή ο εστιάτορας είναι πολύ κουρασμένος, μπαίνει στον πειρασμό να τους πει ότι το εστιατόριο έκλεισε, αλλά θα τις εξυπηρετήσει μια και είναι περασμένη η ώρα και έχουν μαζί τους και το μικρό παιδί.
Ενόσω οι δύο γυναίκες συζητούν και τρώνε, το παιδί τρέχει πάνω κάτω μέσα στο εστιατόριο, ενώ συγχρόνως του πέφτουν στο πάτωμα μπισκότα τα οποία και πατάει. Αντί να συγκρατήσει το παιδί, η μητέρα χαμογελάει.
Όταν οι πελάτισσες φεύγουν τελικά, ο εξουθενωμένος εστιάτορας είναι αναγκασμένος να καθαρίσει το χώρο.Όπως πιθανώς γνωρίζετε, η πραγματική αυτή περίπτωση καταδεικνύει ότι σε πολλές οικογένειες η εκπαίδευση των παιδιών πάσχει.
Οι αιτίες ποικίλλουν. Μερικοί γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους με ανεκτικότητα να κάνουν ότι θέλουν, πιστεύοντας πως τα παιδιά πρέπει να ανατρέφονται με πνεύμα ελευθερίας.
Ή, λόγω του ότι η ζωή τους είναι εξαιρετικά πολυάσχολη, οι γονείς ίσως δεν αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο για να δώσουν στα παιδιά τους ιδιαίτερη προσοχή και αναγκαία εκπαίδευση.
Κάποιοι γονείς πιστεύουν ότι το πιο σημαντικό είναι η σχολική εκπαίδευση του παιδιού τους, γι’ αυτό και του παρέχουν απεριόριστη ελευθερία αρκεί να παίρνει καλούς βαθμούς και να μπει σε κάποιο ονομαστό πανεπιστήμιο.
Όπως υποστηρίζει η Μαρία Μοντεσσόρι «Πρώτα διαμορφώνεις έναν καλό χαρακτήρα και έπειτα προσθέτεις τη γνώση». Έτσι όμως οι περισσότεροι γονείς ξεχνούν καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά τους, να τους μάθουν να σέβονται τον εαυτό τους αλλά και τους γύρω τους.
Τι είναι όμως ο σεβασμός;
Σεβασμός μπορεί να είναι ακόμα και απλές καθημερινές λέξεις.
Η λέξη σέβομαι στα λατινικά είναι respectare, που σημαίνει «κοιτάζω γύρω μου». Σημαίνει λοιπόν ότι σέβομαι κάποιον όταν κοιτάζω γύρω μου και δεν τον ενοχλώ σε αντίθεση με εκείνον που δε σέβεται. Συμπεριφέρομαι δηλαδή, έχοντας στο νου μου ότι δεν είμαι μόνος.
– Σεβασμός δεν σημαίνει υπακοή και πειθαρχία. Όμως όταν ένα παιδί σέβεται η υπακοή ακολουθεί, γιατί γνωρίζει ότι αυτό που του λέτε είναι για το δικό του καλό.
– Ο σεβασμός είναι στάση ζωής και όχι απλά καλή συμπεριφορά.
– Ο σεβασμός δεν είναι ο πληθυντικός στον λόγο, αλλά στην σκέψη, στην πράξη (συμπεριφορά), στο συναίσθημα, στον τρόπο που κοιτάμε και ακούμε κάποιον, στην αξιολόγηση ενός ανθρώπου.
 Σεβασμός είναι οι λέξεις ευχαριστώ, παρακαλώ, συγνώμη, ειλικρίνεια, αλήθεια.
– Ο σεβασμός συνεπάγεται επιτυχία. Το παιδί που σέβεται φαίνεται στο τρόπο που λειτουργεί με τα παιχνίδια και με ότι του ανήκει, έχει
υπευθυνότητα για τα πράγματα της ηλικίας του και έχει καλές σχέσεις και με τους φίλους και τους συμμαθητές του.
ρόποι για να διδάξεις τον σεβασμό στο μικρό σου…
Για να διδάξουμε σε ένα παιδί τον σεβασμό οφείλουμε αρχικά να του διδάξουμε την τέχνη να ακούει τους γύρω του. Αν τους ακούει, αν αφιερώνει χρόνο σε αυτούς τότε θα μάθει να σέβεται και τα συναισθήματα τους.
Όπως και σε κάθε άλλη περίπτωση, έτσι και σε αυτήν οι γονείς είναι αυτοί που πρέπει να αποτελέσουν παράδειγμα μίμησης για τους μικρούς τους. Αν το παιδί μας ζει σε ένα περιβάλλον, όπου οι γύρω του σέβονται αυτά που νιώθει, τότε αναπόφευκτα θα μπει σε αυτήν την διαδικασία και το ίδιο.
Αν ο φίλος τους είναι στενοχωρημένος με κάτι που έγινε μεταξύ τους είναι πολύ ωραίο να τον προτρέψουμε να τον ακούσει και να σκεφτεί λίγο πως θα ένιωθε στην θέση του.
Με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει εναλλακτική στην σκέψη, και θα μάθει να σέβεται αυτήν την εναλλακτική. Οι γονείς καλούνται να εξηγήσουν έννοιες που ακόμα και για αυτούς είναι μπερδεμένες.
Γαλουχούν την νέα γενιά παιδιών και οφείλουν να τους μεταδώσουν αυτές τις έννοιες στο έπακρο, ώστε να τις χρησιμοποιούν σωστά όταν μεγαλώσουν.
Σημαντικό ωστόσο είναι να αφήσουν τις δικές τους προσωπικές εμπειρίες στην άκρη ώστε να μην σταθούν εμπόδιο σε αυτό το σημαντικό έργο.
Και αν οι ερωτήσεις για τα αντικείμενα είναι εύκολο να απαντηθούν, τα συναισθήματα και οι αξίες έχουν μια δική τους γλώσσα για τα παιδιά, που πρέπει να την μάθουν οι γονείς. Χτίζοντας μια οικογένεια με αξίες, τότε το παιδί μας θα έχει αξίες.
Προσοχή όμως γονείς γιατί ο σεβασμός δεν είναι το ίδιο με την υπακοή, όπου τα παιδιά λαμβάνουν τις αποφάσεις και τις επιλογές, λόγω των συνεπειών που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν, ως αποτέλεσμα, ή επειδή έχουν μάθει ότι απλά πρέπει να ακολουθήσουν τους κανόνες. Επίσης σεβασμός δεν είναι μία κάθετη κατευθυντήρια γραμμή για την ανατροφή των παιδιών.
Πρόκειται για μια σειρά από αντιδράσεις και συμπεριφορές που πρέπει να αρχίσουμε να μεταδίδουμε στα παιδιά μας από τις πρώτες μέρες τους μαζί μας. Ο καλύτερος τρόπος για να διδάξουμε τα παιδιά πώς να σέβονται τους άλλους είναι να σεβόμαστε το παιδί μας και τους άλλους στη ζωή μας.
Αυτό ξεκινά όταν το παιδί μας είναι ακόμα βρέφος :
• Ο σεβασμός της ανάγκης για τροφή, ακόμα και στις 3 το πρωί, όταν νιώθουμε εξαντλημένοι από την κούραση.
Ο σεβασμός της ανάγκης για επικοινωνία, ακόμη και αν είναι μονόπλευρη και θέλει απλά να σας ακούει να τραγουδάτε ,αλλά και το να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες τους με σεβασμό, θέτουμε τα βασικά θεμέλια για να μάθουν την έννοια της προσφοράς προς τους άλλους. Καθώς το νήπιό μας μεγαλώνει και αναπτύσσεται μπορούμε να συνεχίσουμε να του δείχνουμε το σεβασμό μέσα από τις δικές μας πράξεις.
Σεβασμός και Εφηβεία
Ενώ αυτά μπορεί να φαίνονται πράξεις που ήδη εφαρμόζουμε επιφανειακά, είναι πιθανό εμείς οι γονείς να μπορούμε να βελτιωθούμε τόσο σε αυτά όσο και στη ζωή μας. Καθώς τα παιδιά μας μεγαλώνουν, μπορεί να φαίνεται πιο δύσκολο να τους δείχνουμε σεβασμό όταν δε φέρονται σωστά. Εδώ βρίσκεται και η σημαντικότερη διαφορά.
Διαχωρίστε τις αντιδράσεις σας για το λάθος ή την ανάρμοστη συμπεριφορά τους και τον τρόπο με τον οποίο τα αντιμετωπίζετε ως άτομα.
Ο σεβασμός είναι ένας ενεργός τρόπος αντιμετώπισης των άλλων, ενώ η πειθαρχία για κακή συμπεριφορά είναι μια αντίδραση με ελάχιστες επιλογές. Μπορείτε να χτίσετε μια αμοιβαία σχέση σεβασμού με το παιδί σας με διάφορους τρόπους.
Πιστέψτε στο παιδί σας και υποστηρίξτε τα όνειρά του. Αν θέλει να γίνει αστροναύτης, να τον βοηθήσετε να ψάξει και να μάθει. Διδάξτε στο παιδί σας στόχους δουλεύοντας κάποιους για τον εαυτό σας.
Μοιραστείτε με το παιδί σας πώς σκοπεύετε να ολοκληρώσετε ένα έργο ή να επιτύχετε ένα στόχο σας. Ακόμη καλύτερα, βρείτε κοινούς στόχους για να μπορείτε να συνεργαστείτε
•Συζητήστε με το παιδί σας ανοιχτά όταν βλέπετε περιπτώσεις κακής συμπεριφοράς. Μερικές φορές ο ευκολότερος τρόπος για να μάθουν κάτι τα παιδιά είναι να δουν κάποιον να κάνει το αντίθετο.
Η κριτική σκέψη θα το βοηθήσει να αναπτύξει σωστά τις συμπεριφορές του.
Για να διδάξουμε τον αμοιβαίο σεβασμό πρέπει να είμαστε σταθεροί χωρίς αυταρχικότητα και να τους δώσουμε το δικαίωμα επιλογής. Ας δούμε ένα παράδειγμα : o Νίκος και ο φίλος του παίζουν μπάλα στο σαλόνι. Η μητέρα σταματάει το παιχνίδι και λέει : “Λυπάμαι παιδιά αλλά η μπάλα μπορεί να σπάσει τίποτα . Μπορείτε να παίξετε με κάτι άλλο ή να βγείτε έξω στην αυλή να συνεχίσετε το παιχνίδι. Τι προτιμάτε;”
•Σεβαστείτε το μεγαλύτερο παιδί σας με κανόνες που κατανοεί. Για παράδειγμα, εάν έχετε θέσει κανόνα να μη χρησιμοποιεί το υπολογιστή μεταξύ 5:00 – 7:00μμ τις εργάσιμες ημέρες, βεβαιωθείτε ότι έχετε επίσης εξηγήσει ότι αυτό συμβαίνει επειδή αυτός είναι χρόνος για την οικογένεια και τα μαθήματά του, δύο σημαντικές αξίες στο σπίτι σας.
•Δώστε στο παιδί σας την ελευθερία να κάνει επιλογές και να δημιουργήσει τα δικά του μικρά βήματα προς την ανεξαρτησία. Με τον τρόπο αυτό του δείχνετε ότι πιστεύετε ότι μπορεί να κάνει αξιοπρεπείς και σωστές επιλογές.
Μπορεί να μην είναι εύκολο να αφήσετε τον έλεγχο κάποιες φορές, όπως το να επιλέξει τη δική του ντουλάπα, το δικό του στυλ μαλλιών, ή τη διακόσμηση του δωματίου του, αλλά είναι καλύτερο να επιλέξει κάποιες μικρές αλλαγές που θα αποδεχθείτε με χαμόγελο από το να μαλώνετε συνέχεια μαζί του διαφωνώντας και προσπαθώντας να επιβάλετε τη γνώμη και το γούστο σας.
Χρήσιμες συμβουλές
1. Κάντε τον σεβασμό τρόπο της δικής σας ζωής . Συνήθως τα παιδιά παίρνουν ως παράδειγμα τους γονείς τους και μαθαίνουν να ζουν όπως εκείνοι. ΕΣΕΙΣ οι γονείς είστε το παράδειγμα του παιδιού σου! «Κάνε ό,τι κάνω» με άλλα λόγια. Σέβεστε; Θα σέβεται. Δεν υπάρχει ο σεβασμός στην ζωή σας από τα πιό μικρά πράγματα της καθημερινότητας έως τα πιο σημαντικά με συνέπεια; Δεν θα αναγνωρίζει τον σεβασμό, παρά μόνο συνδυασμένος με τον φόβο. Φοβάμαι άρα και σέβομαι…δηλαδή….φοβάμαι άρα υπακούω και πειθαρχώ.
2. Αντιμετωπίστε το παιδί σας και δείξτε του σεβασμό. Ο σεβασμός δεν κάνει ηλικιακές διακρίσεις…. γιαγιά- παππούς…. μπαμπάς- μαμά…. κτλ. Ξεκινήστε με μια απλή λέξη «σε παρακαλώ» σε ό,τι του ζητάτε.
3. Επαινέστε την συμπεριφορά του παιδιού σας αλλά και επισημάνετε την συμπεριφορά άλλων που ενέχει σεβασμό.
4. Αποδοκιμάστε την έλλειψη σεβασμού του παιδιού σας αλλά και άλλων.
5. Μάθετε στο παιδί να ενδιαφέρεται για τους ανθρώπους, τα ζώα και το περιβάλλον.
6. Ακούμε το παιδί μας με προσοχή. Το κοιτάμε στα μάτια όταν μας μιλάει. διατηρώντας επαφή με τα μάτια και ανταποκρινόμαστε κατά περίπτωση.
7. Βεβαιωνόμαστε ότι λέμε καθαρά αυτό που εννοούμε και εννοούμε αυτό που λέμε, αποδεικνύοντας την αξιοπιστία μας.
8. Ακούμε τις ανησυχίες και τα λόγια του παιδιού μας προτού πάρουμε μια απόφαση ή φθάσουμε σε ένα συμπέρασμα. Αποφεύγουμε τα βιαστικά συμπεράσματα.
9. Κρατάμε τις υποσχέσεις που τους δίνουμε. Εάν υποσχεθούμε κάποια αμοιβή να τους τη δίνουμε. Εάν υποσχόμαστε συνέπεια να την επιβάλλουμε.
10. Χτυπάμε την πόρτα πριν μπούμε στο δωμάτιο του παιδιού , ειδικά όταν είναι κλειστή (ιδιαίτερα όταν είναι στην τουαλέτα).
11. Ας αναλογιστούμε η γλώσσα που χρησιμοποιούμε, οι λέξεις και ο τόνος της φωνής είναι αυτά που θα αποδεχόμασταν αν και σε εμάς μιλούσε έτσι το παιδί μας;
12. Εκτιμάμε την ανάγκη του παιδιού μας για διασκέδαση και το χρόνο που περνάει με τους φίλους του.
13. Ζητάμε την άδεια του για να χρησιμοποιήσουμε ή να δανειστούμε κάτι δικό του.
Όταν διδάσκετε στο παιδί σας να σέβεται, δείχνοντάς του σεβασμό, κάνετε ένα από τα πιο πολύτιμα πράγματα που ένας γονέας μπορεί να κάνει. Βοηθάτε το παιδί σας να αναπτύξει αυτοσεβασμό, να αντιμετωπίζει τους άλλους σωστά αλλά και να είναι αρκετά δυνατό ώστε να αντιμετωπίσει τη ζωή ακόμη και όταν οι άλλοι δεν κάνουν το ίδιο σε αντάλλαγμα.
Γράφει η Βαρδέλλη Βαλασία, νηπιαγωγός

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2019

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2019

Καλή Χρονιά

Καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους, εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά με υγεία και ψυχική ηρεμία.

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2019

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Ευχόμαστε σε όλους μαθητές και γονείς καλό καλοκαίρι γεμάτο γέλιο, παιχνίδι, ξεκούραση.
Ραντεβού τον Σεπτέμβρη.

Κυριακή 28 Απριλίου 2019

Καλό Πάσχα

Χρόνια Πολλά, Χριστός Ανέστη. Ευχόμαστε το φως της Αναστάσεως να φέρει σωματική υγεία, πνευματική ανάταση και ψυχική ηρεμία.
  

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2018

Καλές Γιορτές

Καλά Χριστούγεννα.
Ευτυχισμένος ο Καινούριος Χρόνος με υγεία, ειρήνη, ευτυχία για όλους.

Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2018

Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018

ΠΑΙΔΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΟΡΕΣΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

 Τρίτη 2/10/2018 , ώρα 10-11& 11-12 το πρωί «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στην πόλη μου». Εκπαιδευτικό πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής για μαθητές Δημοτικού στην παιδική βιβλιοθήκη Ορέστου σε συνεργασία με το Τμήμα Επιχειρησιακού σχεδιασμού της Δημοτικής Αστυνομίας. Στόχος του προγράμματος είναι η ολοκληρωμένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα οδικής παιδείας και η διαμόρφωση της κυκλοφοριακής τους νοοτροπίας Το πρόγραμμα επιμελούνται & παρουσιάζουν οι Δημοτικοί Αστυνομικοί Γκουτίδου Κωνσταντίνα &Ταχτεβρενίδου Σωτηρία. Σε συνεργασία με σχολεία της περιοχής
 Τετάρτη 03/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα «Η ώρα του παραμυθιού» «Το αρκουδάκι που δεν αγαπούσε τα απογεύματα» Ο Άρης, ο μικρός αρκούδος, από τότε που ξεκίνησε το σχολείο, σταμάτησε να αγαπά τα απογεύματα. Το απόγευμα είναι η ώρα που διαβάζει κι έτσι χάνει το παιχνίδι στο δάσος με τους φίλους του. Πόσο λυπημένος και θυμωμένος νιώθει. Ένα παραμύθι που αναφέρεται στο θέμα της μελέτης στο σπίτι. Υλικά που θα χρειαστούμε: μαρκαδόρους, μολύβι και σβήστρα. Με τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Βουλγαροπούλου Για παιδιά 6 -9 ετών. Με προεγγραφή
 Πέμπτη 04/10/2018, ώρα 9-10 & 10.15 – 11.15 το πρωί «Σεισμός: βασική γνώση και μέτρα προστασίας» Εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιείται σε συνεργασία με τον Σεισμολογικό Σταθμό του Α.Π.Θ και απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού (8-12) ετών Περιλαμβάνει σε γενικές γραμμές 3 ενότητες: Τι είναι ο σεισμός.. Γενικές πληροφορίες σχετικά με την ιστορική προέλευση της επιστήμης γύρω από το φαινόμενο του σεισμού, το εσωτερικό της Γης και τις λιθοσφαιρικές πλάκες. Τι είναι ρήγμα, τι είναι ο σεισμός και πως γεννιέται. Αναφορά στα όργανα καταγραφής των σεισμών και τα σεισμολογικά δίκτυα. Μέτρα Προστασίας. Τα παιδιά ενημερώνονται για το τι πρέπει να κάνουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός σεισμού. Βασικές οδηγίες και συμβουλές. Επιπτώσεις του σεισμού. Εικόνες από τις επιπτώσεις ενός σεισμού. Το πρόγραμμα θα παρουσιάσει ο Δομίνικος Βαμβακάρης, Γεωλόγος – Σεισμολόγος, MSc, PhD. Σεισμολογικός Σταθμός, Α.Π.Θ. Σε συνεργασία με σχολεία της περιοχής
 Πέμπτη 04/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα «Ταξιδιώτης της γραφής» Η παιδική βιβλιοθήκη Ορέστου ταξιδεύει τα παιδιά πίσω στο χρόνο, μέσα από τα μονοπάτια της ιστορίας της γραφής. Παρουσιάζεται η ιστορική εξέλιξη της γραφής, και δίνει στα παιδιά την ευκαιρία για δημιουργική ενασχόληση και γνωριμία με τα «υλικά της γραφής». Τα παιδιά θα ακολουθήσουν τη διαδρομή από τις βραχογραφίες μέχρι την ανακάλυψη της σφηνοειδούς, τα ιερογλυφικά της Αιγύπτου, τη γέννηση του ελληνικού αλφαβήτου, την εφεύρεση της τυπογραφίας. Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιηθεί η" Βαλίτσα της γραφής " της βιβλιοθήκης του Ιδρύματος Ευγενίδου. Έτσι τα παιδιά μπορούν να έρθουν σε επαφή με τα υλικά και τα όργανα γραφής του παρελθόντος δοκιμάζοντάς τα στην πράξη. Σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου Με τη μαθηματικό Νατάσα Μεμετζίδου Για παιδιά 7-12 ετών. Με προεγγραφή.
  Τρίτη 09/10/2018 ώρα 10-11 &11-12 το πρωί
 Τρίτη 16/10/2018, ώρα 10-11& 11-12 το πρωί «Το μυστήριο της μικρής αρκούδας» . Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τον «ΑΡΚΤΟΥΡΟ» στην παιδική βιβλιοθήκη Ορέστου Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές Ε και ΣΤ Δημοτικού - εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας-ξεκινάει στην παιδική βιβλιοθήκη Ορέστου σε συνεργασία με την περιβαλλοντική οργάνωση «Αρκτούρος» Το «μυστήριο της μικρής αρκούδας» είναι ένα διαδραστικό παιχνίδι που αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες. Ο γενικός σκοπός του είναι η ενημέρωση των μαθητών/τριών για ζητήματα του φυσικού περιβάλλοντος μέσα από παιγνιώδη τρόπο. Το ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι σχεδιασμένο σε οnline περιβάλλον. Περιλαμβάνει 7 γρίφους που καλούνται να λύσουν οι μαθητές/τριες, οι οποίοι παρουσιάζονται μέσα από σκίτσα-γκραβούρες. Οι γρίφοι σχετίζονται με τα μαθηματικά, την παρατηρητικότητα και με γλωσσικές δεξιότητες. Παράλληλα με το παιχνίδι εμφανίζονται σύντομες πληροφορίες που σχετίζονται με τις δράσεις της περιβαλλοντικής οργάνωσης ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ για τα δάση, τους οικότοπους, τη βιοποικιλότητα και για προστατευόμενα είδη της ελληνικής πανίδας όπως η αρκούδα, ο λύκος, η βίδρα, το αγριόγιδο, το ζαρκάδι και το ελάφι. Σε συνεργασία με την περιβαλλοντική οργάνωση «Αρκτούρος» και σχολεία της περιοχής.
  Τρίτη 09/10/2018, ώρα 5.30-6.30 & 7.00-8.00 το απόγευμα Δραματοποίηση παραμυθιού με τη θεατρική ομάδα του ΝΤΟΥέΝΤΕ!!! Η ομάδα θεάτρου και τεχνών ΝΤΟΥέΝΤΕ, παρέα με τους μικρούς μας φίλους, θα παίξει.. θα γελάσει.. θα συνεργαστεί... θα φανταστεί...θα φτιάξει ρόλους... θα ακούσει μουσικές... θα τραγουδήσει... θα δημιουργήσει..... σε ένα μαγικό ταξίδι δραματοποίησης του παραμυθιού «Ο φεγγαροσκεπαστής», ένα τρυφερό παραμύθι που μιλά για τη φιλία και την αλληλεγγύη. Με την ομάδα τέχνης και θεάτρου του θεατρικού εργαστηρίου ΝΤΟΥέντε!!!!!! 1 ο γκρουπ παιδιά 3-6 ετών 5.30 – 6.30 το απόγευμα 2 ο γκρουπ παιδιά 7-12 ετών 7.00 - 8.00 το απόγευμα Με προεγγραφή
 Τετάρτη 10/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα «Η ώρα του παραμυθιού» «Το κυνήγι του φθινοπώρου με ένα ταμπούρλο μια σφυρίχτρα και ένα μεγάλο δίχτυ» από το βιβλίο τoυ Serguei Kozlov Ιστορίες με τους δώδεκα μήνες.. Αφήγηση παραμυθιού με τη συνοδεία κλασικής μουσικής από τις τέσσερις εποχές του Antonio Vivaldi. Αναφορά στα λουλούδια, φρούτα και τα λαχανικά καθώς και τις συνήθειες που συνοδεύουν την εποχή του φθινοπώρου. Υλικά που θα χρειαστούμε κόλλα stick, ένα χαρτόνι ή φύλλο ζωγραφικής, μαρκαδόρους ή ξυλομπογιές. Με την μαθηματικό Νατάσα Μεμετζίδου. Για παιδιά 4-6 ετών. Με προεγγραφή
 Πέμπτη 11/10/2018, ώρα 9-10 & 10—11 το πρωί «Περιβάλλον – Απορρίμματα – Ανακύκλωση» Η Παιδική Βιβλιοθήκη Ορέστου σε συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας Περιβαλλοντολογικό Πάρκο Θέρμης θα παρουσιάσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Περιβάλλον – Απορρίμματα – Ανακύκλωση». Στόχος του προγράμματος είναι να μάθουν οι μικροί μας φίλοι πώς γίνεται η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων για να έχουμε ένα όμορφο και καθαρό περιβάλλον. Ποια είναι τα ανακυκλώσιμα υλικά και πως γίνεται η ανακύκλωσή τους. Επίσης πραγματοποιείται παρουσίαση κατασκευής χαρτοπολτού που μετασχηματίζεται σε ανακυκλωμένο χαρτί, δράση στην οποία τα παιδιά θα έχουν ενεργή συμμετοχή. Σε συνεργασία με σχολεία της περιοχής
  Πέμπτη 11/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα Καλλιτεχνικό εργαστήρι: «Kid’s Arts & Crafts» : Το καλλιτεχνικό εργαστήρι της Βιβλιοθήκης Ορέστου, ξεκινά και πάλι για 3η συνεχόμενη χρονιά, συνεχίζοντας την ενότητα που αφορά στη ζωή και το έργο των μεγάλων ζωγράφων και προσκαλεί όλους τους μικρούς μας φίλους και αυτή τη φορά θα γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Φασιανού. Θέμα συνάντησης: «Γνωρίζουμε τον Φασιανό και δημιουργούμε το δικό μας έργο» Τα παιδιά ζωγραφίζουν μόνα τους προσωπογραφίες του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Φασιανού Τα υλικά που θα χρειαστούμε είναι: 1 φύλλο (50Χ70) κανσόν χαρτί άσπρο ή απαλό κίτρινο ή απαλό μπεζ, 1 κουτί ξυλομπογιές ή 1 κουτί κηρομπογιές (ό, τι έχετε). Το εργαστήρι συντονίζουν και οργανώνουν: Η Νεφέλη Λουκοβίκα φοιτήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών-Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. και η εμψυχώτρια Σοφία Γωνιάδου Για παιδιά 6-9 ετών. Με προεγγραφή.  Τετάρτη 17/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα «Παρέα με τους συγγραφείς στη βιλιοθήκη μου» Η ομάδα παιδαγωγών «Το ατελιέ της Φανταστικής» και οι συγγραφείς Αικατερίνη Κ. Ιωαννίδου, Ειρήνη Γεωργάκη – Κόλλια και Ρόζα Ποζίδου θα παρουσιάσουν διαδραστικά μέσα από ένα οργανωμένο εργαστήριο το νέο τους βιβλίο «Το Κουμπί». Ένα παιδικό βιβλίο διαφορετικό από τα υπόλοιπα, που ανατρέπει τα στερεότυπα ανάγνωσης. Η καινοτομία του έγκειται στο γεγονός, πως αποτελείται μόνο από εικόνες, έχει σα στόχο να οξύνει την παρατηρητικότητα των παιδιών και να πυροδοτήσει τη φαντασία τους, ώστε να δώσουν τη δική τους ερμηνεία για την κατάληξη του «κουμπιού». Κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι ένα κουμπί, το οποίο ξηλώνεται από μια ζακέτα, ταξιδεύει σε όλες τις εποχές και μοιράζεται με τους μικρούς αναγνώστες τις περιπέτειές του. «Το ατελιέ της Φανταστικής» είναι μια ομάδα παιδαγωγών Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής με κοινό στόχο την καλλιέργεια του λόγου, της αισθητικής και της απελευθερωτικής φαντασίας. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Γράφημα» Για παιδιά 3–6 ετών. Με προεγγραφή
 Πέμπτη 18/10/2018 , ώρα 6.30 το απόγευμα «Όταν ξυπνούν τα ηφαίστεια». Τα παιδιά θα μάθουν τι είναι τα ηφαίστεια πως δημιουργούνται και ποια από αυτά βρίσκονται στη χώρα μας. Θα παρακολουθήσουν ένα εκπαιδευτικό βίντεο και θα συμμετέχουν σε ένα πείραμα έκρηξης ηφαιστείου. Υλικά που θα χρειαστούμε: φύλλα κανσόν χρώματος καφέ, πορτοκαλί και λευκό κόλλα stick , ψαλίδι, μαρκαδόρους. Με τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Βουλγαροπούλου Για παιδιά 6-9 ετών. Με προεγγραφή
 Πέμπτη 18/10/2018, ώρα 10-11 & 11-12 το πρωί  Τρίτη 30/10/2018, ώρα 10-11 & 11-12 το πρωί «Μαθήματα πρώτων βοηθειών» Εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει στόχο την ενημέρωση των μαθητών σε θέματα πρώτων βοηθειών που μπορούν οι ίδιοι να παρέχουν στον εαυτό τους. Αλήθεια τι κάνουμε αν «ανοίξει» η μύτη μας, αν κόψουμε βαθιά το δάκτυλό μας ή αν στραβοκαταπιούμε; Μαθαίνουμε λοιπόν, τις σωστές πρώτες βοήθειες αποφεύγοντας λάθη που μπορούν να βλάψουν την υγεία μας. Το πρόγραμμα παρουσιάζει η Νοσηλευτική Υπηρεσία του Τμήματος Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Θεσσαλονίκης Απευθύνεται σε μαθητές Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού. Σε συνεργασία με σχολεία της περιοχής
  Τετάρτη 24 Οκτωβρίου, 6.30 το απόγευμα «Η ώρα του παραμυθιού» «Ο μικρός κάστορας και η ηχώ» Ένα υπέροχο παραμύθι που αναφέρεται στη μοναξιά και τη φιλία. Μέσα από τις σελίδες του τα παιδιά θα γνωρίσουν τα ζώα της λίμνης και την έννοια της ηχούς, θα διασκεδάσουν παίζοντας παιχνίδια και κάνοντας χειροτεχνίες. Υλικά που θα χρειαστεί να έχετε μαζί σας: 1 χαρτί σε μέγεθος Α4 οποιοδήποτε χρώματος , και 1 καλαμάκι. Με τη φιλόλογο Ελένη Κοϊδάκη και τη δασκάλα Μαγδαληνή Μπανάβα Για παιδιά από 5 ετών. Με προεγγραφή
 Τετάρτη 31/10/2018, ώρα 6.30 το απόγευμα « Η ώρα του παραμυθιού». «Ο λυποπόταμος / Λίνα Μουσιώνη» Ο μικρός λυποπόταμος ψάχνει το μυστικό της χαράς και της αληθινής ομορφιάς. Στο ταξίδι του θα γνωρίσει έναν ελέφαντα και έναν ρινόκερο. Μαζί θα γίνουν οι τρεις νέοι σωματοφύλακες! Ποιο είναι άραγε αυτό το μυστικό; Τι σχέση έχουν μεταξύ τους η μαντάμ Ζιζέλ Ντε Ριγέ, η ψιλόλιγνη κομψή Καμέλια και ο δον Λεόνε Παρδαλεόνε. Αν θέλεις και εσύ να επισκεφτείς αυτό το πολύχρωμο, θεότρελο ζωολογικό βασίλειο του βιβλίου μας, τότε δεν έχεις παρά να έρθεις στην Παιδική βιβλιοθήκη της Ορέστου και να αφεθείς στα χέρια της Φαντασίας. Υλικά που θα χρειαστούμε: Λευκές κόλλες, στυλό, ψαλίδι, νερομπογιές, πινέλο ζωγραφικής, γυάλινο βάζο (π.χ. από μαρμελάδα, σάλτσα) σε μεσαίο ή μεγάλο μέγεθος, υγρή κόλλα Με τη φιλόλογο Κατερίνα Καραβαγγέλη Για παιδιά 5-8 ετών. Με προεγγραφή Ξεναγήσεις σε μαθητές σχολείων Πραγματοποιούνται προγραμματισμένες ξεναγήσεις σε μαθητές νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στα παιδιά, να γνωρίσουν και να αγαπήσουν το βιβλίο, τη βιβλιοθήκη, να γίνουν αναγνώστες. Η συμμετοχή στις εκδηλώσεις είναι δωρεάν, αλλά απαιτείται προεγγραφή. Οι θέσεις είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας, ενώ θα υπάρξει λίστα αναμονής σε περίπτωση υπεράριθμων εγγραφών.

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2018

Καλή Σχολική Χρονιά

Αγαπητοί Γονείς ,

Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά! Το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά, το σχολείο θα γεμίσει  με παιδικά χαμόγελα! Μέσα από τα λαμπερά μάτια των παιδιών θα πάρουμε τη δύναμη, το όραμα, την έμπνευση για μια ακόμα δημιουργική χρονιά. Θα προσπαθήσουμε και φέτος  να καταστήσουμε τη μάθηση μια βιωματική, διερευνητική, επικοινωνιακή διαδικασία, πιο ουσιαστική, πιο ενδιαφέρουσα.

Εμπιστεύεστε στα χέρια μας τα παιδιά σας, ό, τι πιο πολύτιμο,  ό,τι πιο αγνό και ωραίο για να τους μεταλαμπαδεύσουμε γνώσεις, ιδανικά, αξίες. Εμείς, όλοι οι εκπαιδευτικοί, θα είμαστε δίπλα τους και θα συνεχίσουμε με ζήλο και ευσυνειδησία να τα καθοδηγούμε στον δρόμο της αναζήτησης της γνώσης.

Ας συνεργαστούμε, λοιπόν, όλοι μαζί, γονείς και δάσκαλοι, για να δημιουργήσουμε αυριανούς πολίτες με ολοκληρωμένη προσωπικότητα και κοινωνική ευαισθησία, για να βάλουμε έτσι τα θεμέλια για ένα καλύτερο αύριο. Η κοινή μας αγάπη για τους μαθητές του Σχολείου μας ας είναι ο φωτεινός φάρος όλων των προσπαθειών μας!


Ευχές για μια καλή σχολική χρονιά,

Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Πέμπτη 19 Απριλίου 2018

Πως κάνουμε ένα παιδί να συγκεντρωθεί

Ορισμένα παιδιά καταφέρνουν και παραμένουν συγκεντρωμένα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ενώ κάποια άλλα συνομήλικά τους σε σταθερή βάση φαίνεται ότι δεν έχουν την ίδια ικανότητα.
Αυτό είναι κάτι που εύκολα παρατηρούν οι δάσκαλοι, οι οποίοι αν τους ρωτήσετε θα σας πουν ότι όταν ξεκινά το διάλειμμα κάποια παιδιά έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους, ενώ κάποια άλλα (συνήθως τα ίδια) συνεχίζουν να ασχολούνται με αυτό που τους έχουν αναθέσει.

Αν και είναι γεγονός ότι αυτή η διαφορά είναι λίγο ως πολύ έμφυτη στα παιδιά – όπως άλλωστε συμβαίνει με πολλά θέματα της ανάπτυξης – εν τούτοις υπάρχουν μέθοδοι για να βοηθήσετε το παιδί σας να μην παρουσιάζει μεγάλη διαφορά από το μέσο όρο της ηλικίας του. Τις πιο πολλές φορές αυτό που κουράζει το παιδί και το κάνει να αποπροσανατολίζεται είναι το περιβάλλον. Για παράδειγμα είναι πολύ δύσκολο για ένα μικρό παιδί να κάθεται για πολλές ώρες στο θρανίο.
Επίσης έχει αποδειχθεί ότι ορισμένα παιδιά ενώ έχουν την ικανότητα να συγκεντρωθούν δεν το κάνουν γιατί ανακαλύπτουν κάτι στο περιβάλλον τους το οποίο είναι πιο ενδιαφέρον (όπως πχ. η νέα τους κασετίνα, το πολύχρωμο τετράδιο ενός συμμαθητή κλπ). Αν έχετε ένα παιδί το οποίο δύσκολα καταφέρνει να συγκεντρωθεί, τότε ασφαλώς θα έχετε πρόβλημα στο να διαβάσει τα μαθήματά του ή να κάνει τις εργασίες που του έχουν ανατεθεί. Ενώ το αφήνετε να γράψει την εργασία που του ανέθεσε η δασκάλα του, το «τσακώνετε» να παίζει με τα παιχνίδια του. Διαβάστε παρακάτω μερικά χρήσιμα τιπς που σίγουρα θα σας βοηθήσουν.
Μην υποχρεώνετε το παιδί να μελετήσει αμέσως μετά το σχολείο. Τα παιδιά έχουν την ανάγκη να ξεκουράζονται τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Λίγη ώρα παιχνιδιού θα τα δώσει τη δυνατότητα να διοχετεύουν την επιπλέον ενέργεια που τα κατακλύζει και δεν τα αφήνει να καθίσουν ήρεμα να διαβάσουν. Να είστε όσο μπορείτε κοντά του. Όση ώρα μελετάει το παιδί και κάνει τα μαθήματά του, φροντίστε να βρίσκεστε με κάποιο τρόπο δίπλα του, όχι όμως ως μπαμπούλας! Αφήστε το για παράδειγμα να μελετήσει στο τραπέζι της κουζίνας, ενώ εσείς μαγειρεύετε. Είναι καλύτερο από το να το αφήνετε μόνο στο δωμάτιό του. Δείξτε του ενδιαφέρον. Πείτε του να σας μιλήσει για την άσκηση την οποία βλέπετε ότι προσπαθεί να λύσει. Αν του έχει ανατεθεί μια εργασία η οποία απαιτεί να διαβάσει αρκετές σελίδες ή ένα μικρό βιβλίο, καθίστε μαζί του πριν ξεκινήσει το διάβασμα και συζητήστε. Δείτε μαζί το εξώφυλλο και ξεφυλλίστε το τυχόν εικόνες.
Ζητήστε από το παιδί με βάση αυτές να μαντέψει την πλοκή. Κατά την ανάγνωση, ρωτήστε το παιδί πώς εξελίσσεται η ιστορία κι αν προβλέπει κάτι για το τι θα γίνει παρακάτω. Όσο πιο έντονα καταφέρετε να το κάνετε να σκεφτεί την ιστορία, με τόσο μεγαλύτερο ενθουσιασμό θα ασχοληθεί! Μην αφήνετε να διαβάσουν ενώ είναι πεινασμένα. Το μυαλό για να λειτουργήσει χρειάζεται ενέργεια. Μην ξεχνάτε ότι αν το παιδί πεινάει κάθε λίγο θα αφήνει τα βιβλία του και θα τρέχει στην κουζίνα.
Μπορείτε επίσης να βάλετε απαλή κλασική μουσική στο δωμάτιο που διαβάζει το παιδί. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει πως βοηθάει τα παιδιά να παραμένουν συγκεντρωμένα για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
Εάν παρόλες τις προσπάθειές σας βλέπετε ότι το παιδί εξακολουθεί να χαζεύει, και δυσκολεύεται πραγματικά να συγκεντρωθεί, τότε ίσως θα πρέπει να ζητήσετε την βοήθεια ειδικού.
Πηγή: iPaideia.gr

Το σχολείο πρέπει να προσφέρει όχι μόνο γνώσεις αλλά και κοινωνικοποίηση. Δάσκαλοι παιδαγωγούν, γονείς αντιπαιδαγωγούν.

   Το έναυσμα, για το κείμενο, μου δόθηκε από περιστατικό που εξελίχθηκε σε αίθουσα του σχολείου. Μαθητής ο οποίος είχε αγοράσει ένα πλαστικό αυγό, το γέμιζε με νερό από το μπουκάλι του και κατέβρεχε στο πρόσωπο και στα ρούχα, μέσα στην ώρα του μαθήματος, ενοχλώντας τους συμμαθητές του. Η δασκάλα ακούγοντας τις διαμαρτυρίες των μαθητών πήρε το πλαστικό αυγό από τον μαθητή. Στο τέλος του ωραρίου ο μαθητής παραπονέθηκε στην μητέρα του και η μητέρα ζήτησε τον λόγω από την δασκάλα γιατί πήρε το αυγό από το παιδί της. Η δασκάλα προσπάθησε να της εξηγήσει αλλά η μητέρα αμετακίνητη στην άποψη της. Δεν είναι το μοναδικό περιστατικό που με προβλημάτισε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Σε παλαιότερες εποχές οι γονείς έπαιρναν ολοκληρωτικά το μέρος των εκπαιδευτικών, δείχνοντας μια ιδιαίτερα αυστηρή συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά τους. Σήμερα η εικόνα αυτή έχει αντιστραφεί. Οι γονείς υπερασπίζονται τα παιδιά τους ακόμη και όταν αυτά έχουν άδικο. Την χρυσή τομή δε θα μπορέσουμε να την εφαρμόσουμε ποτέ.
Αν η σχέση ανάμεσα στην οικογένεια και στο σχολείο δεν υπάρχει, αν αυτοί οι δυο θεσμοί δεν συνεργάζονται σε ζητήματα διαπαιδαγώγησης των μαθητών τότε δεν μπορεί να αλλάξει η σημερινή κατάσταση στην παιδεία. 
Η κατάσταση επιβαρύνεται περισσότερο από το ότι πολλοί γονείς δεν βάζουν στα παιδιά του όρια. Το παιδί θεωρεί ερχόμενο στο σχολείο ότι τα πάντα του ανήκουν ότι μπορεί να κάνει τα πάντα ανεξέλεγκτο όπως ακριβώς συμπεριφέρεται και στο σπίτι υπό την ανοχή των γονέων. Τα παιδιά λοιπόν δεν μαθαίνουν από μικρά να λειτουργούν σε ένα πλαίσιο αξιών. Αν ο εκπαιδευτικός ανακαλύψει την έλλειψη και προσπαθήσει να επέμβει, παρεμβαίνει ο γονέας λοιδορώντας τον. Έτσι καλλιεργείται η έλλειψη σεβασμού και ανευθυνότητας.
Αν οι γονείς δεν μεταδίδουν την αξία της ευθύνης στα παιδιά τους, αν τα δικαιολογούν όταν κάνουν λάθη, τότε αυτά αύριο δεν θα μπορούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα, να πάρουν δημιουργικές αποφάσεις, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση.
Το σχολείο δεν παρέχει μόνο γνώσεις, προσφέρει και κοινωνικοποίηση. Οι μαθητές πρέπει να διδάσκονται σε αυτό κανόνες συμπεριφοράς, συνεργασίας, αλληλοσεβασμού. Πως όμως αυτό να γίνει κατανοητό στον μαθητή, όταν προσφέρεται από την μια από τον δάσκαλο και καταπατάται, απορρίπτεται, απαξιώνεται από την άλλη από τον γονέα;
Τι παράδειγμα πήρε ο μαθητής του παραπάνω περιστατικού από την συμπεριφορά της μητέρας του; Ότι έδωσε ένα μάθημα στην δασκάλα που τόλμησε να τον επαναφέρει στην τάξη. Το ίδιο θα κάνει και σε ανάλογο περιστατικό αύριο-μεθαύριο. Θα έρθει όμως μια μέρα που τόσο αυτή η μητέρα όσο και ο μαθητής αυτός στο μέλλον θα αντιμετωπίσουν προβλήματα που δεν θα μπορούν να λυθούν και τότε ίσως λειτουργώντας προφητικά ο μαθητής αυτός με την όχι και τόσο κατάλληλη αγωγή στραφεί εναντίον της ίδια του της μητέρας. Αιτία όμως για την συμπεριφορά του δεν είναι ο ίδιος αλλά η μητέρα που με τον τρόπο της, την έλλειψη βαθιάς σκέψης για την διαπαιδαγώγηση του παιδιού της το οδηγεί σε λάθος δρόμους. Από την συμπεριφορά αυτών των γονέων που καθημερινά διογκώνεται όλο και περισσότερο το αντίκτυπο θα φανεί στην κοινωνία σε λίγα χρόνια.

Πέμπτη 12 Απριλίου 2018

10 σημάδια που δείχνουν ότι ένα παιδί χρειάζεται όρια.

Οι υπερβολικά επιεικείς γονείς που τα επιτρέπουν όλα, δε βάζουν όρια, δεν θέτουν και δεν τηρούν συγκεκριμένους κανόνες (αλλά ακόμα κι αν βάλουν εκ των υστέρων, στην απόγνωσή τους, κάποιον κανόνα τον καταπατούν πολύ γρήγορα) και που υποχωρούν στη γκρίνια ή τα ξεσπάσματα θυμού του παιδιού τους, είναι αυτοί που με τη συμπεριφορά τους δημιουργούν ένα κακομαθημένο παιδί.
Αν οι γονείς δίνουν από πολύ νωρίς μεγάλη δύναμη στο παιδί και του μαθαίνουν να επικεντρώνεται στον εαυτό του, ευνοώντας την ανάπτυξη του εγωισμού, ενώ παράλληλα δεν του μαθαίνουν να λειτουργεί συνεργατικά και σε ένα ορισμένο πλαίσιο κανόνων που λαμβάνουν υπόψιν τους και τις ανάγκες των άλλων, το παιδί γίνεται κακομαθημένο.
Τα παρακάτω χαρακτηριστικά συνάδουν με αυτά ενός κακομαθημένου παιδιού και μαρτυρούν πως το παιδί χρειάζεται όρια:
1. Δεν ακολουθεί τους κανόνες, δε συμμορφώνεται με λογικές προτάσεις
2. Δεν αντιδρά στο ‘μη’, ‘όχι’, ‘σταμάτα’ ή άλλες εντολές
3. Διαμαρτύρεται για όλα
4. Επιμένει να γίνουν τα πράγματα όπως το ίδιο θέλει
5. Έχει άδικες ή υπερβολικές απαιτήσεις από τους άλλους
6. Δε σέβεται τα δικαιώματα των άλλων
7. Προσπαθεί να ελέγχει τους άλλους
8. Νευριάζει εύκολα
9. Γκρινιάζει και έχει συχνά ξεσπάσματα θυμού
10. Διαρκώς διαμαρτύρεται ότι βαριέται
Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Τετάρτη 4 Απριλίου 2018