Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016

Καλή Σχολική Χρονιά



Συμβουλές για μια καλή σχολική χρονιά

Μάθετε τι πρέπει να προσέξετε όσον αφορά τη συμπεριφορά σας προς το παιδί και πώς να το εντάξετε σε μία καθημερινότητα που θα το διευκολύνει ως προς τις υποχρεώσεις του.

• Ο ρόλος του γονέα είναι πολύ σημαντικός στη σχολική ζωή του παιδιού. Ως γονείς πρέπει να μιλάτε θετικά στα παιδιά για το σχολείο, να τους δείχνετε τον ενθουσιασμό σας και να μιλάτε συχνά μαζί τους για αυτά που κάνουν σχολείο. Είναι καλό τα παιδιά να αισθάνονται ότι τα πράγματα που μαθαίνουν και κάνουν στο σχολείο είναι σημαντικά και ότι εσείς τα αναγνωρίζετε.
• Οι καθημερινές συζητήσεις με τα παιδιά είναι απαραίτητες. Θα πρέπει να προσέξετε να μην τους κάνετε ανάκριση για το τι έκαναν στο σχολείο, αλλά να συζητάτε μαζί τους για την καθημερινότητά τους.


• Πρέπει να γνωρίζετε και να παίρνετε μέρος στην καθημερινότητα των παιδιών σας.Είναι σημαντικό να επισκέπτεστε τον δάσκαλο/α για να μαθαίνετε για τις επιδόσεις τους καθώς και να πηγαίνετε στις εκδηλώσεις του σχολείου, ειδικά όταν παίρνουν εκείνα μέρος.
• Είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρχει καλή σχέση μεταξύ γονέα και δασκάλου. Πρέπει να επισκέπτεστε συχνά τον δάσκαλό, να ακούτε αυτά που έχει να σας πει, να παίρνετε χρόνο να τα επεξεργαστείτε και αν δεν συμφωνείτε με κάτι να το εκφράζετε με ήπιο και συνεργάσιμο τόνο. Πρέπει να κατανοήσετε ότι ο δάσκαλος είναι ένα τρίτο μάτι, που περνάει αρκετό χρόνο με τα παιδιά και μπορεί να δει αρκετά πράγματα. Ο δάσκαλος θέλει το καλό του κάθε παιδιού και αυτά που λέει είναι για να βοηθήσει το παιδί και τους γονείς. Θα πρέπει να απαιτείτε από τον δάσκαλο να σέβεται το παιδί σας, να αναγνωρίζει και να σέβεται τις ιδιαιτερότητες του, να το μεταχειρίζεται ανάλογα με τα άλλα παιδιά καθώς και να είναι ανοιχτός στην συνεργασία μαζί σας. Ο δάσκαλος πρέπει να αισθάνεται άνετα να μιλήσει σε εσάς για αυτά που βλέπει καθώς το ίδιο και εσείς.
•Σε ότι αφορά το διάβασμα, είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να μάθουν από την αρχή ότι η μελέτη είναι δική τους δουλειά. Οι γονείς μπορούν να είναι εκεί για να τα βοηθήσουν αλλά όχι για να κάνουν την δουλειά για αυτά.
Στην αρχή της πρώτης δημοτικού τα παιδιά σίγουρα θα χρειαστούν κάποια βοήθεια από τους γονείς. Άλλα λιγότερη και άλλα περισσότερη. Οι γονείς και πάλι θα πρέπει να έχουν τον ρόλο του επιτηρητή και όχι να κάνουν την δουλειά για το παιδί. Ο στόχος είναι να κάνουν τα παιδιά αυτόνομα. Πρέπει οι γονείς να ρωτάνε και να αφήνουν τα παιδιά να παίρνουν την πρωτοβουλία. Π.χ. να μην ανοίγουν την τσάντα του παιδιού για να δουν τι έχει για την επόμενη μέρα. Αντιθέτως μπορούν τα το ρωτάνε τι δουλειά έχει για αύριο. Το θέμα της μελέτης βέβαια διαφέρει από παιδί σε παιδί. Τα παιδιά που δυσκολεύονται έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από την βοήθεια των γονιών τους.
• Τα παιδιά πρέπει από τις πρώτες τάξεις του σχολείου να μάθουν να οργανώνουν σωστά την δουλειά τους. Από την ώρα που θα γυρίσουν σπίτι, δεν πρέπει να καθυστερήσουν πολύ να αρχίσουν την μελέτη τους. Μπορούν να φάνε, να κάνουν ένα διάλειμμα για 30 λεπτά και μετά να ξεκινήσουν οργανώνοντας τη μελέτη τους (την σειρά με την οποία θα μελετήσουν).Δεν πρέπει να σηκώνονται συνέχεια και να διακόπτουν το διάβασμά τους. Μπορούν να κάνουν 5 λεπτά διαλείμματα μετά από την ολοκλήρωση ενός μαθήματος και πριν ξεκινήσουν το επόμενο. Καλό είναι να μην διακόπτουν την μελέτη τους συνέχεια για απορίες αλλά να τις αφήνουν για το τέλος αφού έχουν ολοκληρώσει αυτά που μπορούν.
• Ο χώρος στον οποίο μελετάνε θα πρέπει να είναι οργανωμένος, να έχουν το δικό τους γραφείο στο δωμάτιό τους ή σε κάποιον χώρο στον οποίο να μην υπάρχουν πολλά εξωτερικά ερεθίσματα και φασαρία. Πάνω στο τραπέζι τους θα πρέπει να υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα υλικά.
• Καλό είναι από την αρχή να μάθουν να φτιάχνουν μόνα τους την τσάντα τους από το προηγούμενο βράδυ. Να βλέπουν το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας και να βάζουν τα απαραίτητα βιβλία και υλικά.
Μην φορτώνετε το πρόγραμμα των παιδιών με πολλά εξωσχολικά μαθήματα ή δραστηριότητες έτσι ώστε να μπορούν να έχουν και λίγο χρόνο να ξεκουραστούν και να παίξουν.
Μην ξεχνάτε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και ξεχωριστό. Ακούστε τις ανάγκες του, γνωρίστε τις ιδιαιτερότητές του και βοηθήστε το να αναπτυχθεί ανάλογα με τις δυνατότητές του.
Καλή σχολική χρονιά!

Μάγια Αλιβιζάτου, PhD Παιδοψυχολόγος