Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Ένας πρωτοπόρος της διαστημικής εξερεύνησης


Ένας πρωτοπόρος της διαστημικής εξερεύνησης, ο οποίος συμμετείχε ουσιαστικά στις περισσότερες από τις μη επανδρωμένες αποστολές της NASA για την εξερεύνηση του Ηλιακού Συστήματος, θα συμμετάσχει τώρα στην ευρωπαϊκή αποστολή Juice, η οποία προγραμματίζεται να εκτοξευτεί το 2022 για να μελετήσει το σύστημα του Δία. Ο Σταμάτης Κριμιζής θα συμμετάσχει στην ανάπτυξη ενός από τα όργανα της αποστολής, το οποίο θα μετρά τη ροή σωματιδίων γύρω από το σκάφος.




Η αποστολή Juice (JUpiter ICy moon Explorer, εξερευνητής των παγωμένων φεγγαριών του Δία) εγκρίθηκε πέρυσι από τις χώρες-μέλη της ESA, της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας.

Το σκάφος θα αναλάβει να μελετήσει από κοντά τρεις μεγάλους δορυφόρους του Δία που πιστεύεται ότι κρύβουν υπόγειους ωκεανούς, οι οποίοι θα μπορούσαν ενδεχομένως να φιλοξενούν μικροβιακή ζωή.

Το σκάφος, κόστους ενός δισ. ευρώ και βάρους σχεδόν πέντε τόνων, θα πετάξει σε μικρή απόσταση από την Καλλιστώ και την Ευρώπη, πριν τεθεί τελικά σε τροχιά γύρω από τον Γανυμήδη. Και τα τρία φεγγάρια καλύπτονται σε όλη τους την επιφάνεια από πάγο νερού, ωστόσο οι πλανητολόγοι υποψιάζονται ότι κάτω από το παγωμένο κάλυμμα υπάρχουν μεγάλες ποσότητες υγρού νερού λόγω της θερμότητας που απελευθερώνουν γεωλογικές διαδικασίες.

Ένα από τα 11 βασικά όργανα του σκάφους, το Particle Environment Package (PET) θα αναλάβει τη μέτρηση των φορτισμένων και ουδέτερων σωματιδίων στη γειτονιά του Δία, η οποία λούζεται σε μια αιώνα βροχή ακτινοβολίας.
Ο σχεδιασμός του πειράματος, στο οποίο θα συμμετέχει ο Σταμάτης Κριμιζής, συντονίζεται από το Σουηδικό Ινστιτούτο Διαστημικής Φυσικής με τη συμμετοχή ινστιτούτων από την Ευρώπη αλλά και τις ΗΠΑ.
E2

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

Παιχνίδια από άχρηστα υλικά που χάνονται στο χρόνο

Η Ε2 τάξη του σχολείου μας διοργανώνει έκθεση με παιχνίδια, χειροποίητα, φτιαγμένα από άχρηστα υλικά.
Προσδοκώντας να παρουσιάσουμε στα παιδιά, τα ξεχασμένα και χαμένα στον χρόνο παιχνίδια, αλλά και με την φιλοδοξία να τα φέρουμε στη θύμηση αυτών που τα έπαιζαν, κατασκευάσαμε κάποια από αυτά ενώ κάποια άλλα απλά τα καταγράφουμε παρακάτω. Από τα χαρακτηριστικά στοιχεία της εποχής εκείνης (αναφέρομαστε στα τέλη της δεκαετίας του 60 έως περίπου τα τέλη του 70) ήταν ότι τα πιο αγαπημένα παιχνίδια ήταν αυτά που τα φτιάχναμε μόνοι μας αφού η κατασκευή τους, η συνεχής τροποποίηση και τελειοποίησή τους αποτελούσε από μόνη της το μεγαλύτερο ίσως παιχνίδι.
Δίχαλο- Σφεντόνα:


Ξύλινο, με πετσάκια και λάστιχο κλώνο ή σαμπρέλα. Επικίνδυνο και απαγορευμένο παιχνίδι που έφτιαχναν οι μεγαλύτεροι, αφού εύκολα κάποιος μπορούσε να τραυματιστεί πολύ σοβαρά εάν χτυπούσε στο πρόσωπο ή στο κεφάλι με τις πέτρες που εκτοξεύανε. Το χρησιμοποιούσαν για να κυνηγήσουν πουλιά, αλλά και για να συναγωνιστούν στην σκοποβολή.
Πατίνι με ρουλεμάν:

Η δυσκολία ήταν να βρεθούν τα ρουλεμάν. Από κει και πέρα υπήρχαν οι... ειδικοί που βοηθούσαν στην δύσκολη αυτή κατασκευή.
Αετός της Καθαρής Δευτέρας. (Χαρταετός)

Τα βασικά στοιχεία για την κατασκευή του χαρταετού ήταν καλάμια που τα σκίζαμε για να φτιάξουμε το σκελετό, σπάγκος, λαδόκολλα για πανί που την κολλάγαμε με κουρκούτι στο περιφερειακό σπάγκο, και εφημερίδες για ουρά. Αργότερα με την εμφάνιση των εγχρώμων χαρτιών οι κατασκευές έγιναν περίτεχνες και εντυπωσιακές και ανέμιζαν υπερήφανα στο γήπεδο.
Τάκα-τάκα


Το παιχνίδι αυτό το αποτελούσαν δύο μεγάλες κοκάλινες μπίλιες που κρεμότανε με λεπτό σχοινάκι από ένα σιδερένιο κρίκο. Ο θόρυβος που έκανε σε συνάρτηση με τα συχνά ατυχήματα που προκαλούσε το έκανε γρήγορα απαγορευμένο παιχνίδι.
Από τα παλιά παιχνίδια που χάθηκαν είναι και το σβουράκι, οι μπίλιες γυάλινες και σιδερένιες και πολλά άλλα.

Μερικά από αυτά που κατασκευάσαν οι μαθητές μας φαίνονται στις παρακάτω φωτογραφίες:
Πάνινη κούκλα

Χάρτινο αμαξάκι

Επιτραπέζιο παιχνίδι

Λιμουζίνα

Πάνινο τόπι


Σπίτι με πισίνα

Παιχνίδι: Ένα μικρό χωριό

Κολιέ

Αεροπλάνο


Πάνινη κούκλα

Τηλέφωνο

Μαράκα

Κατασκευή

Αγρός

Αυτοκινητάκι

Ε2 τάξη

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Τροφικές αλυσίδες

Οι οργανισμοί ενός οικοσυστήματος αναπτύσσουν

ανάμεσά τους πολλών μορφών σχέσεις, άλλοτε συνεργασίας κι άλλοτε ανταγωνισμού για την τροφή, το νερό, το χώρο. Οι πιο σημαντικές σχέσεις είναι αυτές που καθορίζονται από το ποιος οργανισμός τρώει ποιον.
Οι ζωντανοί οργανισμοί που συνθέτουν μόνοι τους την τροφή λέγονται αυτότροφοι ή παραγωγοί. Χρησιμοποιούν την ενέργεια του ήλιου, για να φωτοσυνθέσουν ή να παράγουν την τροφή τους και είναι τα φυτά και το φυτοπλαγκτόν.




Όλοι οι άλλοι οργανισμοί λέγονται ετερότροφοι ή καταναλωτές .

Οι ετερότροφοι οργανισμοί είναι τα ζώα που εξασφαλίζουν την ενέργεια που χρειάζονται τρώγοντας φυτά ή άλλα ζώα.



Μελετώντας το ποιος οργανισμός τρώει ποιον μπορούμε να τοποθετήσουμε τους οργανισμούς σε μια σειρά, έτσι ώστε ο ένας να αποτελεί τροφή για τον άλλο. Η αλυσίδα αυτή λέγεται τροφική αλυσίδα. Η τροφική αλυσίδα απεικονίζει την τροφική σχέση ανάμεσα σ’ ένα φυτό, σ΄ένα φυτοφάγο ζώο και σ΄ένα σαρκοφάγο ζώο


Οι τροφικές σχέσεις όμως πολύ πιο περίπλοκες απ΄ό,τι μπορεί να φανεί στις τροφικές αλυσίδες ή στις τροφικές πυραμίδες, γιατί τα ζώα τρώνε παραπάνω από ένα είδος τροφής. Στις τροφικές αλυσίδες φαίνεται ότι ένας οργανισμός τρέφεται μόνο από ένα είδος τροφής.



Έτσι χρησιμοποιούμε τα τροφικά πλέγματα για να απεικονίσουμε τις πιο περίπλοκες τροφικές σχέσεις που υπάρχουν ανάμεσα στους οργανισμούς .

Τροφικές αλυσίδες-Θεωρία-Ασκήσεις
Γ2 τάξη Μελέτη Περιβάλλοντος

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Φυσικά «θαύματα» που αξίζει να γνωρίσετε

Μια βόλτα σε λιγότερο γνωστά τοπία του πλανήτη που κόβουν την ανάσα…
O πλανήτης Γη είναι γεμάτος από φυσικές ομορφιές, με τα μαγευτικά μέρη να είναι διάσπαρτα σε διάφορες γωνιές της οικουμένης.

Κι ενώ τα περισσότερα είναι γνωστά και τιμημένα, υπάρχει και μια σειρά από λιγότερο γνωστά τοπία που δεν έχουν ωστόσο να ζηλέψουν σε τίποτα τα ξακουστά «αδελφάκια» τους.

Είναι εκπληκτικά, μοναδικά στο είδος τους και συναρπαστικά, αποτελώντας από μόνα τους ικανούς λόγους για να επισκεφτεί κάποιος τις χώρες που τα φιλοξενούν.

Ας πάμε λοιπόν ένα online ταξίδι σε μερικά από τα φυσικά θαύματα του κόσμου, με μια αντίστοιχη λίστα να είναι πραγματικά ανεξάντλητη...
Erg Chebbi - Μαρόκο


Το Erg Chebbi είναι τμήμα της μαροκινής Σαχάρας και πρόκειται για μια εκπληκτική σειρά ανεμοδαρμένων αμμόλοφων που σε μεταφέρουν κατευθείαν σε άλλο κόσμο. Η Erg Chebbi εκτείνεται για 22 χιλιόμετρα, με τους αμμόλοφους να φτάνουν σε ύψος ακόμα και 150 μέτρων. Η άμμος της ερήμου πιστεύεται μάλιστα ότι διαθέτει θεραπευτικές ιδιότητες, με τους Μαροκινούς να επισκέπτονται το μέρος για να θαφτούν μέχρι τον λαιμό στην ευεργετική καυτή άμμο...
Φαράγγι Bryce - ΗΠΑ

Όλοι ξέρουμε το περίφημο Grand Canyon, με το Bryce Canyon να είναι λιγότερο γνωστό όχι όμως και λιγότερο συναρπαστικό! Η φύση σκάλισε εδώ μια μοναδική σειρά από φαράγγια, με το δριμύ ψύχος και τη διάβρωση του νερού να έχουν δημιουργήσει τους εκπληκτικούς αυτούς πέτρινους «πυλώνες», εξαίσιο δείγμα της φαντασίας που έχει συχνά η πλάση...
Pantanal - Βραζιλία

Το οικοσύστημα αυτό δεν είναι μόνο ότι μοιάζει εξωτικό και σχετικά απόκοσμο, είναι και η τεράστια ποικιλία άγρια ζωής που φιλοξενεί, με πολλά είδη να ενδημούν αποκλειστικά εδώ. Λογίζεται μάλιστα από τους μεγαλύτερους υγροβιότοπους του κόσμου...

Μπλε Λίμνη - Ισλανδία

Τα νερά της συγκλονιστικής αυτής γεωθερμικής λιμνοθάλασσας κυμαίνονται σε θερμοκρασίες μεταξύ 37-39 βαθμών Κελσίου. Σχηματίστηκε μάλιστα από ροή λάβας, με τα πλούσια σε μέταλλα νερά να διαθέτουν θεραπευτικές ιδιότητες. Κι ενώ η λίμνη είναι πράγματι φυσική, είναι ωστόσο γεμάτη με νερό που θερμαίνεται στο γειτονικό εργοστάσιο. Είναι βέβαια και το απόκοσμο τοπίο που κόβει την ανάσα...
Wai-o-Tapu - Νέα Ζηλανδία

Το Wai-o-Tapu είναι μια από τις συναρπαστικότερες οπτικά γεωθερμικές πηγές του κόσμου, και εύκολα καταλαβαίνει κανείς το γιατί! Εκτείνεται σε μια έκταση 3 ωρών με τα πόδια, με κάθε στροφή να αποκαλύπτει και κάποιο φυσικό θαύμα: από γκέιζερ και θερμοπίδακες μέχρι και λίμνες με χρώματα νερών που πρέπει να δει κάποιος για να πιστέψει.
Tάξη Ε2
πηγή:news/perivallon.gr

Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2013

Καλλιτεχνικές δημιουργίες

Πραγματικά εκπληκτικές καλλιτεχνικές δημιουργίες Κινέζου καλλιτέχνη σε φύλλα.




Ε2 τάξη

Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2013

Το National Geographic για την Ελλάδα

Εκπληκτικό αφιέρωμα του National Geographic για την Ελλάδα!
Καταπληκτικές εικόνες!






Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Μύθοι και παραμύθια για τα ζώα(Μελέτη Γ2)

Μια φορά ήτανε δύο φίλοι ο λαγός και η χελώνα. Ο λαγός ζήτησε από την χελώνα να κάνουν έναν αγώνα, για να δουν ποιος θα βγει πρώτος. Η χελώνα δέχτηκε και έτσι ξεκίνησαν. Ο λαγός ξεκίνησε πρώτος και έτσι χάθηκε γρήγορα από τα μάτια της χελώνας. Καθώς ήτανε σίγουρος για τη νίκη του, σκέφτηκε να πάρει έναν υπνάκο
ώσπου να φτάσει η χελώνα. Έτσι η χελώνα όταν έφτασε, βρήκε τον λαγό να κοιμάται και έτσι τον πέρασε και έφτασε πρώτη στο τέρμα. Ο λαγός όταν είχε ξυπνήσει έτρεξε αλλά ήταν αργά. Η ταχύτητα δεν είναι το παν. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να νικήσεις.
Γιώργος Β. Γ2




Ο ΣΚΥΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΑΓΟΣ
Ο σκύλος πήρε στο κυνήγι έναν λαγό κι αφού τον έπιασε , πότε τον δάγκωνε και πότε έγλυφε το αίμα που έτρεχε από τις πληγές Ο λαγός νόμιζε πως τον φιλούσε και του είπε: << Ή χάιδευε με σαν φίλος ή δάγκωνε με σαν εχθρός.>>





Η αλεπού κι ο λαγός στο πηγάδι
Ένας λαγός διψούσε και κατέβηκε στο πηγάδι για να πιει νερό. Αφού ξεδίψασε με την ψυχή του, αποφάσισε ν’ ανέβει. Αλλά διαπίστωσε πως δεν υπήρχε τρόπος κι έπεσε σε μαύρη απελπισία.
Κάποια αλεπού, που έτυχε να περνάει από εκεί, τον είδε σ αυτὴ την κατάσταση και του είπε:
«Έκανες μεγάλο λάθος. Έπρεπε πρώτα να σκεφτείς πως θ’ ανέβεις κι ύστερα να κατέβεις… εκ του ασφαλούς».




Ο λύκος και η κατσίκα
Η κατσίκα έβοσκε στην κορυφή ενός βράχου. Ο λύκος πέρασε, την είδε, την ορέχτηκε και βάλθηκε να τη φτάσει, αλλά ο βράχος ήταν πολύ ψηλός και δεν μπορούσε ν’ ανέβει. Στάθηκε τότε από κάτω και της είπε: «Άφησες, φουκαριάρα μου, τα λιβάδια και τους κάμπους κι ανέβηκες στα κατσάβραχα να βοσκήσεις; Δε βλέπεις πως κινδυνεύεις να τσακιστείς;»
«Εγώ αυτό που βλέπω είναι πως αφού δεν κατάφερες να με φτάσεις, προσπαθείς να με κατεβάσεις, για να με φας», του γύρισε εκείνη.

Κατερίνα Λ.Γ2




ΤΟ ΕΛΑΦΙ ΜΕ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΚΕΡΑΤΑ.


Ήταν ένα ελάφι που θαύμαζε τα κέρατά του γιατί ήταν ωραία και μεγάλα. Λυπόταν για τα πόδια του που ήταν λεπτά και άσχημα. Όταν όμως ο εχθρός το κυνήγησε τα πόδια του το έσωσαν που έτρεχαν πολύ γρήγορα ενώ τα κέρατά του που μπλέχτηκαν στα κλαδιά των δέντρων,το έβαλαν σε κίνδυνο.







ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ ΚΑΙ Ο ΛΑΓΟΣ.
Μια φορά ήταν ένας λαγός ταχυδρόμος που ήταν πολύ κουρασμένος γιατί είχε πολλά γράμματα να παραδώσει. Γι' αυτό είπε να κάτσει κάτω από ένα δέντρο να ξεκουραστεί. Κάπου όμως εκεί κοντά παραμόνευε ένα λιοντάρι που έψαχνε να βρει να φάει.
Όταν είδε το λαγό έτρεξε να τον κάνει μια χαψιά. Τότε περνούσε από εκεί ένα ελάφι .Όταν το λιοντάρι το είδε άφησε το λαγό κι έτρεξε να πιάσει το ελάφι για να το φάει γιατί ήταν πιο ωραίος μεζές. Το ελάφι όμως που έτρεχε πιο γρήγορα του ξέφυγε και τότε το λιοντάρι ξαναγύρισε στο λαγό. Όμως ο λαγός είχε φύγει για τα καλά και το λιοντάρι που πήγαινε για τα πολλά έχασε και τα λίγα και έμεινε νηστικό. Κωνσταντίνα Λ. Γ2

Ο κάβουρας
Ανήκει στα μαλακόστρακα και ζει κυρίως στη θάλασσα. Το σώμα του καλύπτεται από εξωσκελετό και έχει 5 ζευγάρια ποδιών. Το πρώτο έχει δαγκάνες ενώ τα άλλα έχουν νύχια. Κινούνται πλάγια σε βράχους, πέτρες, αμμουδιές. Τα καβούρια είναι παμφάγα και νυκτόβια. Τρώνε φύκια, σκουλήκια και αυγά μικρών ζώων. Κόβουν την τροφή με τις δαγκάνες τους.
Έχει αρσενικό και θηλυκό που γεννά εκατομμύρια αυγά. Ζευγαρώνουν όταν το θηλυκό αλλάζει όστρακο. Από τα αυγά βγαίνουν οι προνύμφες και μετά γίνονται τα μικρά καβούρια.
Εκτός από τον άνθρωπο εχθρός του είναι και το χταπόδι .
Αναστάσης Μ. Γ2

Ο Δίας και η χελώνα.
Ο Δίας στο γάμο του κάλεσε όλα τα ζώα. Μόνο η χελώνα δεν πήγε και ο Δίας θυμωμένος την ρώτησε γιατί δεν πήγε. Η χελώνα τον απάντησε: <<Το καλύτερο σπίτι είναι για τον καθένα το δικό του >>. Και τότε, ο Δίας θυμωμένος μαζί της, την ανάγκασε να κουβαλάει το καλύβι της στην πλάτη της.

Στην αρχαία Ελλάδα οι, πεταλούδες ονομάζονταν <<ψυχές>>, καθώς πίστευαν ότι είναι οι ψυχές των νεκρών.
Στην ελληνική αλλά και ρωμαϊκή μυθολογία η ψυχή, μια θνητή , απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογία την αναπαριστά πολλές φόρες με φτερά πεταλούδας .
Λίνα M. Γ2



Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

Γράμμα προς τα παιδιά ενός Ελληνικού σχολείου στη Γερμανία

Φίλοι μαθητές,


Σας στέλνω αυτό το γράμμα για να σας πω τι κάνει ο αγαπημένος σας δάσκαλος κ. Κώστας. Με λένε Πανδώρα και μου αρέσει να αλληλογραφώ με παιδιά από άλλες χώρες. Μου αρέσει επίσης, να παίζω παιχνίδια και να διαβάζω. Γενικά, είμαι φιλότιμη, δίκαια, γιατί δεν μπορώ τις αδικίες! Έχω ακούσει ότι σκοπεύουν να σας κλείσουν το σχολείο και αυτό με στενοχωρεί πολύ! Κατά τη γνώμη μου, πρέπει να σεβαστούν το σχολείο σας και τις προσπάθειές σας να επιβιώσετε σε ένα ξένο περιβάλλον. μακριά από την πατρίδα. Α! Ξέχασα! Επίσης κανείς δεν έχει καταφέρει να με νικήσει στη λογομαχία, διότι χρησιμοποιώ τα καλύτερα επιχειρήματα!!!
Το σχολείο στο οποίο πηγαίνω, ονομάζεται 8ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης. Το τμήμα μου ονομάζεται Ε2.
Είναι απόρρητο αλλά το τμήμα μας είναι το ζωηρότερο όλου του σχολείου, ή μάλλον και των δύο, διότι ξέχασα να σας πω ότι το σχολείο μου στεγάζεται με το 18ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης.
Το σχολείο μας έχει 3 ορόφους και ένα ισόγειο. Στο ισόγειο, είναι τα γραφεία των δασκάλων και μερικές φορές, λίγο πιο πέρα από το γυμναστήριο, γίνεται παζάρι, που το οργανώνουν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων και των δύο σχολείων. Στον 1ο όροφο, βρίσκονται τα 3 τμήματα της πρώτης δημοτικού, στον 2ο όροφο, τα τμήματα της δευτέρας δημοτικού,(μερικές φορές γίνεται και μάθημα Μουσικής σ' ένα από αυτά).Ο όροφος επίσης συνεχίζεται και στη συνέχεια του, συναντάς τάξεις όπως η Tρίτη, η Τετάρτη και η Πέμπτη!
Α, και μία βιβλιοθήκη από την οποία μπορείς να δανειστείς βιβλία, λογοτεχνικά, παραμύθια, ιστορικά, επιστημονικά και πολεμικά. Εμένα προσωπικά, μου αρέσουν πιο πολύ τα λογοτεχνικά, γιατί έχουν πολύ ωραίες εκφράσεις και με βοηθούν στις εκθέσεις. Στον τελευταίο όροφο, είναι τα τμήματα της έκτης. Α! Για σταθείτε ένα λεπτό! Ξέχασα να σας πω ότι υπάρχει και ένα κυλικείο! Μμ! Πουλάνε τέλεια σνακ! Πίτσες, τυρόπιτες, μπουγάτσες, φυσικά νερό και χυμό, πεϊνιρλί και καλτσόνε!


Όπως ήδη ξέρετε, μένω στη Θεσσαλονίκη! Αχ! Η Θεσσαλονίκη είναι η πιο όμορφη πόλη της Ελλάδας. Μόλις την αντικρίζει το ανθρώπινο μάτι, γαληνεύει η ψυχή και το σώμα. Όπου και να πας, νιώθεις σαν να βρίσκεσαι στο σπίτι σου! Γι' αυτό, έχουν βγει τόσα τραγούδια γι' αυτήν! Είναι ακόμα πιο όμορφη και από την Αθήνα! Το μόνο κακό, που έχει, είναι ότι το καλοκαίρι, κάνει πολλή ζέστη και ότι το χειμώνα κάνει πολύ κρύο και δεν χιονίζει! Βασικά, χιονίζει αλλά δεν το στρώνει, διότι υπάρχει υπερβολική υγρασία. Αν έρθετε να μας επισκεφτείτε, περάστε πρώτα από τα μουσεία της! Είναι υπέροχα! Λαογραφικό, Αρχαιολογικό, αχ, τ' άλλα δεν τα θυμάμαι! Καλά, δεν πειράζει. Επίσης, αν θέλετε να ξέρετε, υπάρχουν πιο πολλά λεωφορεία από αυτοκίνητα! Λατρεύω τη Θεσσαλονίκη!


Τώρα ήρθε η ώρα να σας μιλήσω για την Ελλάδα! Είναι η πιο ζηλευτή χώρα απ' όλες! Έχει πολλά νησιά. Θέλετε ν' ακούσετε μερικές ονομασίες? Ωραία! Λοιπόν, είναι η Κέρκυρα, οι Παξοί, η Κεφαλλονιά, η Ιθάκη, η Λευκάδα, η Ζάκυνθος, τα Κύθηρα, η Τήνος, η Μύκονος, η Δήλος, η Σύρος, η Νάξος, η Πάρος, η Σαντορίνη με το ξακουστό της ηφαίστειο και το μαγευτικό της ηλιοβασίλεμα, η Αλόννησος, η Σκόπελος, η Σκιάθος, η Σκύρος, η Θάσος, η Σαμοθράκη, η Λήμνος, η Λέσβος, η Χίος, η Σάμος, η Ρόδος, η Χάλκη, Νίσυρος, η Κως, η Κάσος ( που την ξέχασα στο τεστ Γεωγραφίας) η Αστυπάλαια, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Τήλος, η Λέρος, η Πάτμος, η Σύμη, οι Λειψοί, η Μεγίστη και πολλές βραχονησίδες και άλλα νησιά που δεν θυμάμαι! Το καλοκαίρι ο τουρισμός της Ελλάδας αυξάνεται κατά 30% Ε πως? Τόσο όμορφη χώρα, είναι να μην την επισκεφτείς? Αχ! Πόσο τη λατρεύω! Με τα κρυστάλλινα νερά της, τα νησιά της και τους καλούς ανθρώπους της, που σε υποδέχονται πιο θερμά και από τους φίλους σου!
Τώρα, σχετικά με τον κύριο Κώστα. Δεν ξέρω πως ήτανε παλιά αλλά τώρα είναι πολύ καλός δάσκαλος, αν και μας βάζει πολλά τεστ και πολλές εκθέσεις! Ελπίζω, πάντως να έρθετε να τον δείτε και να γνωρίσετε, εμένα και την τάξη μου!

Με τις θερμότερες ευχές μου
Πανδώρα! Ε2

Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ

Τα Θεοφάνεια (ή Θεοφάνια) είναι μεγάλη ετήσια χριστιανική εορτή της ανάμνησης της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή. Γιορτάζεται στις 6 Ιανουαρίου και είναι η τρίτη και τελευταία εορτή του Δωδεκαημέρου (εορτών των Χριστουγέννων).


Τα Θεοφάνεια ονομάζονται έτσι,επειδή η φωνή του Θεού ακούστηκε στη γη
Το όνομα προκύπτει από την φανέρωση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας, που συνέβη σύμφωνα με τρεις σχετικές ευαγγελικές περικοπές. Η εορτή των Θεοφανείων λέγεται επίσης και Επιφάνεια και Φώτα (ή Εορτή των Φώτων).


ΕΘΙΜΑ
Ως κύρια έθιμα (ελληνικά) των Θεοφανείων θεωρούνται τα:

Κάλαντα Φώτων, που λένε τα παιδιά την παραμονή της γιορτής. Από τα κάλαντα αυτά μόνο το «κάλαντο» που λέγεται στην Πάτμο θεωρείται εξ ολοκλήρου θεολογικό, απαλλαγμένο από κάθε άλλη επιρροή. Αυτό αρχίζει με τη δημιουργία του κόσμου και φθάνοντας την ημέρα που ο Θεός όρισε τα ύδατα, συνεχίζει με το προπατορικό αμάρτημα της Εύας και αμέσως μετά αναγγέλλει τη Βάπτιση του Ιησού στον Ιορδάνη ποταμό, με μόνιμη επωδό των στίχων το «Καλή σου μέρα Αφέντη με την Κυρά».
H ανέλκυση του Σταυρού (το "πιάσιμο του Σταυρού") από κολυμβητές, τους Βουτηχτάδες. Αυτός που πιάνει το Σταυρό, αφού πρώτα τον φιλήσει, τον περιφέρει στις... οικίες και λαμβάνει πλούσια δώρα. Χαρακτηριστική απόδοση του εθίμου αυτού, έχει γίνει και από τον ελληνικό κινηματογράφο στη ταινία "Μανταλένα" (έστω και κωμικοτραγικά), που γυρίστηκε στην Αντίπαρο, όπου πρωταγωνιστές των βασικών ρόλων ήταν ο Παντελής Ζερβός (ως ιερέας) και η Αλίκη Βουγιουκλάκη (ως βουτηχτής).
O αγιασμός των οικιών από τους ιερείς.
Tο "ξέπλυμα" των εικόνων.
O χορός των καλικάντζαρων.


Κάλαντα Φώτων

Σήμερα τα φώτα κι ο φωτισμός
η χαρα μεγάλη κι ο αγιασμός.
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό
κάθετ' η κυρά μας η Παναγιά.
'Οργανo βαστάει, κερί κρατεί
και τον Αϊ-Γιάννη παρακαλεί.
'Αϊ-Γιάννη αφέντη και βαπτιστή
βάπτισε κι εμένα Θεού παιδί.
Ν' ανεβώ επάνω στον ουρανό
να μαζέψω ρόδα και λίβανο.
Καλημέρα, καλημέρα,
Καλή σου μέρα αφέντη με την κυρά.