Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Irena Sendler- Ιρένα Σέντλερ


Πρόσφατα πέθανε μια 98χρονη κυρία που την έλεγαν Ιρένα.
Κατά τη διάρκεια του Β´Παγκοσμίου Πολέμου η Ιρένα είχε εργαζόταν στο γκέτο της Βαρσοβίας ως ειδική υδραυλικός υπονόμων.
Είχε όμως κι έναν απώτερο σκοπό.Όντας γερμανίδα  ΗΞΕΡΕ ποια ήταν τα σχέδια των ναζί για τους Εβραίους.
Η Ιρένα έβγαζε λαθραία βρέφη στον πάτο της εργαλειοθήκης της ή σε ένα σάκο από λινάτσα που είχε στην καρότσα του φορτηγού της τα μεγαλύτερα παιδιά.
Ακόμα, είχε ένα σκύλο στην καρότσα, που τον είχε εκπαιδεύσει να γαβγίζει όταν οι ναζί φαντάροι της άνοιγαν να μπει ή να βγει από το γκέτο.
Οι φαντάροι, φυσικά, δεν ήθελαν πάρε-δώσε με το σκύλο, ενώ το γάβγισμα του κάλυπτε τους θορύβους/ήχους που έκαναν τα βρέφη/παιδιά!
Στο διάστημα που το έκανε αυτό, κατάφερε να φυγαδεύσει και να σώσει 2.500 παιδιά και βρέφη.

Συνελήφθη και οι ναζί τη χτύπησαν πάρα πολύ άσχημα και της έσπασαν και τα χέρια και τα πόδια.
Η Ιρένα κράτησε ένα αρχείο με τα ονόματα των παιδιών που είχε διασώσει και το φύλαξε σ´ένα γυάλινο βάζο που έθαψε κάτω από ένα δέντρο στην αυλή της.
Μετά τον πόλεμο, προσπάθησε να εντοπίσει όσους γονείς είχαν επιζήσει και επανένωσε τις οικογένειες.
Οι περισσότεροι από αυτούς είχαν πεθάνει στους θαλάμους αερίων. Τα παιδιά αυτών, τα βοήθησε να τακτοποιηθούν σε θετές οικογένειες ή να υιοθετηθούν.
Το 2007, η Ιρένα προτάθηκε για το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης.... Δεν επελέγη.


Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

Γιατί αλλάζει η ώρα; Πότε καθιερώθηκε η χειμερινή και η θερινή ώρα. Η πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα έγινε το 1932, αλλά στέφθηκε με αποτυχία...

Στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ε.Ε. φέρνουμε τον δείκτη μια ώρα πίσω τον Οκτώβριο και μια ώρα μπροστά τον Μάρτιο, στην τελευταία Κυριακή των δύο αυτών μηνών. Η πρακτική  αυτή ξεκίνησε για τη χώρα μας, όπως και για την υπόλοιπη Ευρώπη, το 1975
Το 1784, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος σε άρθρο του σε γαλλική εφημερίδα πρότεινε οι άνθρωποι να ξυπνούν μία ώρα νωρίτερα. Οι έρευνες που έγιναν κυρίως στις Η.Π.Α επιβεβαίωσαν τη θεωρία του Φραγκλίνου και έδειξαν ότι έτσι εξοικονομείται μεγάλο ποσοστό ενέργειας. 
Χρειάστηκε να περάσουν περισσότερα από 100 χρόνια για να εφαρμοστεί η πρόταση του Φραγκλίνου. Το 1905, ο Γουίλιαμ Γίλετ εγκαινίασε τον όρο θερινή ώρα, γνωστή και ως Daylight Saving Time και πρότεινε για 6 μήνες, από τον Απρίλιο έως και τον Σεπτέμβριο, οι άνθρωποι να ρυθμίζουν το ρολόι τους 20 λεπτά αργότερα. 

Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος Η πρώτη φορά που το ρολόι πήγε 60 λεπτά μπροστά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ήταν στη Γερμανία το 1916, όταν μαινόταν ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ο λόγος ήταν για να εξοικονομήσουν περισσότερη ενέργεια και να εκμεταλλευτούν το φως του ήλιου. Έτσι, το ανθρώπινο δυναμικό απέδιδε καλύτερα και κατά τη διάρκεια της ημέρας παρήγαγαν μεγαλύτερη ποσότητα πολεμικού εξοπλισμού, χωρίς να χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα. 
Αμέσως μετά, ο πρωθυπουργός της Αγγλίας Ουίνστον Τσώρτσιλ καθιέρωσε τη θερινή ώρα στη Μ. Βρετανία. Σε περίοδο πολέμου οι χώρες ήταν πολύ ανταγωνιστικές κι έτσι με κάθε τρόπο προσπαθούσαν να εξοικονομήσουν ενέργεια. Στο παιχνίδι λίγο αργότερα μπήκαν και οι Η.Π.Α, οι οποίες ακολούθησαν το παράδειγμα των ευρωπαϊκών χωρών. Μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου όμως, το Κογκρέσο απέσυρε την καθιέρωση θερινής ώρας, καθώς δυσαρεστούσε πολύ κόσμο. Οι αγρότες χρειάζονταν το φως του ήλιου από νωρίς το πρωί για να κάνουν τις αγροτικές τους εργασίες. Με την αλλαγή της ώρας το καλοκαίρι, εξαιτίας της ζέστης υπήρχε κίνδυνος να καεί η σοδειά τους. Επιπλέον, στις φάρμες τα ζώα αποδιοργανώνονταν από την αλλαγή της ώρας κάθε έξι μήνες, με αποτέλεσμα να συμπεριφέρονται τρελά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι κάποιες φάρμες στη Ρωσία όπου οι αγρότες δεν μπορούσαν το καλοκαίρι να αρμέξουν τις επιθετικές αγελάδες τους. Βέβαια, η καθιέρωση της θερινής ώρας δεν ενθουσίασε το ίδιο όλους τους ανθρώπους. Όσοι έβαζαν το ξυπνητήρι τους νωρίς το πρωί, έχαναν μία ώρα ήλιου και αναγκάζονταν να πάνε στην δουλειά υπό το φως των ηλεκτρικών λαμπτήρων. Πολλές φορές μπορούσε να δημιουργηθεί σύγχυση, όταν οι άνθρωποι προσπαθούσαν να ορίσουν την ώρα για κάποιο ραντεβού. Καμπάνια για να καθιερωθεί η θερινή ώρα στις Η.Π.Α. 
Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος Στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ρούσβελτ καθιέρωσε για όλο τον χρόνο τη θερινή ώρα, που πήρε την ονομασία «ώρα πολέμου» (War Time). Η μέρα ήταν μεγαλύτερη και αυτό έκανε τους στρατιώτες πιο αισιόδοξους. Το ίδιο έκαναν και οι Βρετανοί, οι οποίοι του έδωσαν το όνομα «Double Summer Time». Μετά το τέλος του πολέμου, επανήλθε και η χειμερινή ώρα και έκτοτε είναι γνωστή ως «Peace Time», δηλαδή «ώρα ειρήνης». Τελική καθιέρωση Στην μεταπολεμική περίοδο οι περισσότερες χώρες συντόνισαν τα ρολόγια τους σύμφωνα με αυτό που είχε προτείνει ο Γουίλετ. 
Στην Ελλάδα καθιερώθηκε το 1975, όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Βέβαια, η πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα έγινε το 1932, αλλά στέφθηκε με αποτυχία. Όπως και στις Η.Π.Α, ο αγροτικός πληθυσμός της Ελλάδας δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος με τις αλλαγές, που προκαλούσε στην καθημερινότητά του η αλλαγή της ώρας. Στην Ευρώπη, ύστερα από το νόμο που επέβαλε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, η θερινή ώρα εφαρμόζεται από την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου έως την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου, στη 1 π.μ ώρα Γκρήνουιτς. Αν και πολλές χώρες ήταν αντίθετες, ακολούθησαν τελικά το νόμο, γιατί υπήρχε πρόβλημα συνεννόησης όταν κάθε χώρα εφάρμοζε τη δική της ζώνη ώρας.... 

Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2015

ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ

Στα πλαίσια της εξόρμησης που θα πραγματοποιηθεί από τις Στ1 και Στ2 τάξεις του σχολείου μας ο μαθητής της Στ2 Νικόλας Γ. ανακάλυψε μια καταπληκτική εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη
http://acropolis-virtualtour.gr/




Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Παύλος Μελάς

Ο Παύλος Μελάς (29 Μαρτίου 1870 – 13 Οκτωβρίου 1904) ήταν αξιωματικός πυροβολικού του ελληνικού στρατού. Ήταν γιος του Μιχαήλ Μελά και γαμπρός του Στέφανου Δραγούμη. Στάθηκε από τους πρωτεργάτες του Μακεδονικού αγώνα και πέθανε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων στην περιοχή της Μακεδονίας. Στην Ελλάδα θεωρείται ηρωϊκή φιγούρα και έχουν ονομαστεί προς τιμή του το χωριό Μελάς της Καστοριάς και ο Δήμος Παύλου Μελά στην κεντρική Μακεδονία.


Δράση στη Μακεδονία

Τη νύχτα της 27ης με 28ης Αυγούστου ο Παύλος Μελάς με το επιχειρησιακό όνομα Καπετάν Μίκης Ζέζας, με ένοπλο σώμα 35 ανδρών,που το αποτελούσαν Μακεδόνες, Μανιάτες και Κρητικοί διέβη τα ελληνοοθωμανικά σύνορα και εισέβαλε στα εδάφη της Μακεδονίας, κοντά στο Όστροβο (σημερινή Άρνισσα). Στις 30 Αυγούστου ο ληστής Θανάσης Βάγιας, τον οποίο ο Μελάς είχε προσλάβει ως οδηγό, λιποτάκτησε και στη συνέχεια κατέδωσε το σώμα του Μελά στους Οθωμανούς.Τις επόμενες μέρες το σώμα του Μελά περιπλανήθηκε στην περιοχή της Σαμαρίνας, με τον ασυνήθιστο σε κακουχίες Μελά να καταπονείται ιδιαίτερα.Στις 5 Σεπτεμβρίου, ύστερα από πορεία πολλών ημερών όπου αντιμετώπισαν την καχυποψία του τοπικού πληθυσμού ο Μελάς και οι σύντροφοι του έφθασαν στο χωριό Ζάνσκο όπου τους βοήθησε και εφοδίασε πρόσωπο της εμπιστοσύνης τους.
Στις 15 Σεπτεμβρίου ο Μελάς πραγματοποίησε την πρώτη του επιχείρηση. Συνέλαβε έξω από το Σρέμπερνο έναν ηλικιωμένο και δύο παιδιά 8 και 15 ετών και στην συνέχεια τον καταζητούμενο πατέρα του 15χρονου. Νωρίς το βράδυ το σώμα εισέβαλε στο χωριό και συνέλαβε ακόμα έναν καταζητούμενο εξαρχικό. Αποφάσισε τελικά να μην σκοτώσει τους δύο καταζητούμενους υπό τον όρο πως θα πήγαιναν στην ελληνική Μητρόπολη και θα δήλωναν υποταγή στον εκεί Μητροπολίτη. Στις 17 Σεπτεμβρίου προσπάθησε να οργανώσει επίθεση στο χωριό Άιτος καθώς ήταν κέντρο εξαρχικών αυτονομιστών όμως η απροθυμία συνεργασίας του ντόπιου συνεργάτη του του άλλαξε τα σχέδια και αποφάσισε να επιτεθεί στο γειτονικό χωριό Πρεκοπάνα (σημερινή Περικοπή). Εκεί περικύκλωσε τον τοπικό πληθυσμό που εκείνη την ώρα παρακολουθούσε μια κηδεία. Απαίτησε να δηλώσουν πίστη στον Έλληνα Μητροπολίτη και να ζητήσουν την αποστολή ιερέα και δασκάλου. Για να γίνει πιστευτή η απειλή του πήρε μαζί του τον εξαρχικό δάσκαλο και τον εξαρχικό παπά, τους οποίους οι συνεργάτες του εκτέλεσαν λίγο έξω από το χωριό.[4] Η δολοφονία φαίνεται να συγκλόνισε τον Μελά. Στη συνέχεια κατευθύνθηκε στο χωριό Μπελκαμένη όπου τους υποδέχτηκαν μυστικά Έλληνες του χωριού. Το απόγευμα της επόμενης μέρας το σώμα μπήκε στο χωριό και υποχρέωσε τον ρουμανοδάσκαλο σε φυγή. Νωρίς το βράδυ το σώμα κατευθύνθηκε για να χτυπήσει το σλαβόφωνο χωριό Νερέτ (σημερινός Πολυπόταμος). Την επόμενη μέρα όμως τα σχέδια τους ανατράπησαν όταν συνειδητοποίησαν πως στο χωριό βρισκόταν σημαντική δύναμη του οθωμανικού στρατού. Κατά τη διάρκεια της άτακτης φυγής τραυματίστηκε θανάσιμα ο συνεργάτης του Μελά Θανάσης Καπετανόπουλος. Ο Μελάς τον σκέπασε με την κάπα του, στην οποία είχε αφήσει από αμέλεια ένα γράμμα του Καπετανόπουλου προς τον Δημήτριο Καλλέργη, τον Έλληνα πρόξενο στο Μοναστήρι. Η εύρεση της επιστολής θα οδηγούσε αργότερα σε διάβημα της Υψηλής Πύλης προς την ελληνική κυβέρνηση και την ανάκληση του Καλλέργη. Ύστερα από το επεισόδιο αυτό το σώμα του Μελά κράτησε χαμηλό προφίλ και για αρκετές μέρες έμεινε στη Νεγοβάνη (σημερινό Φλάμπουρο).

Ο θάνατός του

Στις 12 Οκτωβρίου, ύστερα από αποτυχημένη επιδρομή στο Νερέτ, ο Μελάς και η ομάδα του κατευθύνθηκαν στα Στάτιστα(σημερινός Μελάς), χωριό τότε πλειοψηφικά σλαβόφωνο. Στο χωριό, ο ντόπιος συνεργάτης του Μελά Ντίνας Στεργίου μοίρασε τους άνδρες της ομάδας σε πέντε σπίτια. Στο χωριό όμως υπήρχε οργανωμένος βουλγαρικός πυρήνας, μέλος του οποίου ειδοποίησε τον οθωμανικό στρατό για την παρουσία του ελληνικού σώματος. Στις 13 Οκτωβρίου το χωριό περικυκλώθηκε από οθωμανικό απόσπασμα 150 ανδρών και ξεκίνησαν αψιμαχίες. Το ξημέρωμα της επόμενης ημέρας θα έβρισκε τον Μελά νεκρό υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.
Για τις ακριβείς συνθήκες του θανάτου του Μελά υπάρχει πλήθος εκδοχών. Κάποια στιγμή το οθωμανικό απόσπασμα εντόπισε ένα από τα κρυσφύγετα των Ελλήνων και ξέσπασαν πυροβολισμοί. Οι περισσότερες αφηγήσεις συντρόφων του Μελά αμφισβητούν το ότι υπήρξε σημαντική μάχη και είναι αμφίβολο αν ο Μελάς και όσοι ήταν μαζί του συμμετείχαν. Όλες οι εκδοχές συγκλίνουν πως κάποια στιγμή τη νύχτα ο Μελάς προσπάθησε να διαφύγει όμως τραυματίστηκε θανάσιμα. Οι μαρτυρίες ποικίλουν για το αν ο Μελάς ύστερα από τον τραυματισμό του απεβίωσε, αυτοκτόνησε, ζήτησε από τον Ντίνα να τον αποτελειώσει, ή ο τελευταίος τον σκότωσε αυτόβουλα. Φαίνεται να ήταν ο μοναδικός νεκρός της ελληνικής πλευράς.Σύμφωνα με μια αφήγηση των συμβάντων που διαδόθηκε από τις εφημερίδες της εποχής πέθανε στα χέρια του φίλου του,Γεώργιου Στρατινάκη και η τελευταία του φράση πριν ξεψυχήσει ήταν «Βούλγαρος να μη μείνει». Η εκδοχή αυτή δεν επιβεβαιώνεται από καμία μαρτυρία.
Γύρω από το σώμα του νεκρού Παύλου Μελά εκτυλίχθηκε μια διπλωματική επιχείρηση για την παραλαβή και ενταφιασμό του. Οι Έλληνες δεν ήθελαν να γίνει γνωστή στους Οθωμανούς η ταυτότητα και το στρατιωτικό αξίωμα του νεκρού, διότι αυτό θα δημιουργούσε διπλωματική κρίση. Αρχικά ο νεκρός θάφτηκε από τους χωρικούς έξω από τη Στάτιστα ενώ οι Οθωμανοί δεν γνώριζαν την ταυτότητά του. Αργότερα ο Ντίνας απεσταλμένος της ελληνικής πλευράς (πιθανώς του Μητροπολίτη Καστοριάς Γερμανού Καραβαγγέλη ή του οπλαρχηγού Κύρου) επιχείρησε να ξεθάψει και να μεταφέρει αλλού τον νεκρό. Στο μεταξύ όμως ο θάνατος του Μελά είχε μαθευτεί στην Αθήνα και η εκεί Οθωμανική πρεσβεία ειδοποίησε τις αρχές της Θεσσαλονίκης να βρουν το πτώμα ώστε να το χρησιμοποιήσουν σαν απόδειξη της Ελληνικής επέμβασης σε οθωμανική επικράτεια. Έτσι, ενώ ο Ντίνας έκανε την εκταφή εμφανίστηκε οθωμανικός στρατός. Τότε έκοψε βιαστικά το κεφάλι του νεκρού και έφυγε. Το κεφάλι τάφηκε μπροστά στην Ωραία Πύλη του Ναού της Αγίας Παρασκευής στο χωριό Πισοδέρι ενώ οι Οθωμανοί πήραν το ακέφαλο σώμα και το πήγαν στην Καστοριά για αναγνώριση. Ο Γερμανός Καραβαγγέλης, που γνώριζε τα πάντα, κινητοποίησε τη νεολαία της Καστοριάς που περικύκλωσε το Διοικητήριο και απαιτούσε να τους δοθεί το σώμα «κάποιου Ζέζα» που ήταν Έλληνας. Ο Μητροπολίτης, προειδοποιώντας ότι μπορεί να συμβούν ταραχές που θα έβλαπταν την ειρηνική συμβίωση Τούρκων και Ελλήνων κατάφερε να του δοθεί το σώμα το οποίο και τάφηκε στο παρεκκλήσιο των Ταξιαρχών κοντά στο Μητροπολιτικό Μέγαρο Καστοριάς..
Ο θάνατος του Μελά, γόνου μιας από τις σημαντικότερες ελληνικές οικογένειες, πήρε μεγάλη δημοσιότητα και συγκλόνισε την κοινή γνώμη της εποχής. Υπό την πίεση των γεγονότων η ελληνική κυβέρνηση ωθήθηκε να συμμετάσχει πιο ενεργά στον μακεδονικό αγώνα ενώ αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των εθελοντών.

Μακεδονικός Αγώνας 1904 - 1908



Ο Μακεδονικός Αγώνας θα μείνει στη μνήμη των περισσοτέρων ως ένας ανορθόδοξος πόλεμος ελληνικών και βουλγαρικών ενόπλων σωμάτων μέσα στην τουρκική επικράτεια. Σκοπός των ελληνικών σωμάτων ήταν να περιφρουρήσουν το εθνικό φρόνημα των χωριών, ν' αποκαταστήσουν την τάξη σε όσα χωριά είχαν σημειωθεί αποσκιρτήσεις μετά από πιέσεις των αντιπάλων, να εξουδετερώσουν τις ένοπλες ομάδες και να περιορίσουν τη δράση των ληστρικών σωμάτων, τα οποία κινούνταν μεταξύ παρανομίας και εθνικού αγώνα, ταλαιπωρώντας τους αγροτικούς πληθυσμούς.
Ο αγώνας αυτός άρχισε ουσιαστικά το 1903 και πήρε τέλος το 1908, όταν θεσπίστηκε το τουρκικό σύνταγμα με το κίνημα των Νεοτούρκων. Σ' αυτό το χρονικό διάστημα, δύο ήταν οι κυριότεροι εχθροί του ελληνικού στοιχείου: οι Βούλγαροι κομιτατζήδες και οι Τούρκοι σωβινιστές.Παρά τον διμέτωπο αγώνα, εναντίον Βουλγάρων και Τούρκων, τα ελληνικά σώματα κατόρθωσαν σταδιακά να περιορίσουν τα βουλγαρικά ερείσματα και ν' αποκαταστήσουν την εθνολογική ισορροπία.Ιδιαίτερα σκληρός ήταν ο αγώνας στην ελώδη λίμνη των Γιαννιτσών, σημείο στρατηγικής σημασίας για τον έλεγχο των οδικών αρτηριών, ενώ πολυάριθμες και φονικότατες μάχες έγιναν στα βουνά της δυτικής Μακεδονίας για την τελική επικράτηση σε διαφιλονικούμενα σλαβόφωνα χωριά.Από το 1906 ο τουρκικός στρατός ανέλαβε σημαντικές εκκαθαριστικές επιχειρήσεις και περιόρισε αισθητά τη δράση των ενόπλων ομάδων, ελληνικών και βουλγαρικών. Πάντως κατά τη διετία 1907-1908 τα ελληνικά σώματα είχαν κερδίσει σημαντικό έδαφος σε όλη την έκταση της Μακεδονίας και είχαν διασφαλίσει είτε την παραμονή, είτε την επανασύνδεση με το Πατριαρχείο πολυάριθμων ελληνικών κοινοτήτων.Είναι γεγονός, ότι ποτέ οι Έλληνες δεν υπολόγισαν θυσίες, προκειμένου να γλιτώσει η Μακεδονία από τους Βουλγάρους, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν κάθε μέσο, προκειμένου να την κάνουν Βουλγαρική. Η τακτική τους αυτή, αφύπνισε τους Έλληνες, πολλοί και από όλα τα μέρη της Ελλάδος, έτρεξαν εθελοντές, για να βοηθήσουν τους Έλληνες Μακεδόνες στο σκληρό και άνισο αγώνα τους.Ανάμεσά τους και οι Μανιάτες εθελοντές, που δυστυχώς ακόμα και σήμερα η εθελοντική προσφορά τους αποσιωπάται ή δεν προβάλλεται όσο της αξίζει, ενώ «ενοχλούν» οι προσπάθειες προβολής των αγωνιστών της Μάνης. Η προσπάθειά μας αποσκοπεί να αναδείξει τους λησμονιμένους  εκείνους ήρωες, που αγωνίστηκαν (και πολλοί «έμειναν») για τη δοξασμένη γη του Αλεξάνδρου.Πρώτη συστηματική εξόρμηση των Σλάβων ήταν να πετύχουν την ψυχική και γλωσσική αφομοίωση του ελληνικού πληθυσμού, ώστε να έχουν να επικαλεστούν στοιχεία ενισχυτικά των επιδιώξεών τους. Η προσάρτηση στη Βουλγαρία της Ανατολικής Ρωμυλίας τους ενίσχυσε, ώστε να στραφούν απερίσπαστοι στην απόσπαση του μακεδονικού χώρου. γνωρίζοντας πως το ελληνικό στοιχείο δεν θα υπόκυπτε εύκολα, έριξαν το σύνθημα "η Μακεδονία για τους Μακεδόνες" ζητώντας και τη συνδρομή των Ελλήνων γι' αυτόν τον "κοινό αγώνα".Άρχισαν την επίθεση τους με τη λεηλασία ναών και μοναστηριών και τη σφαγή ιερέων και καλόγερων. Ο άτυχος πόλεμος του 1897, ενώ αποθάρρυνε το μακεδονικό ελληνισμό, έδινε φτερά στους κομιτατζήδες. Παράλληλα - και επίσημα - οι Βούλγαροι αναλάμβαναν ζωηρή και συστηματική προπαγάνδα στην Ευρώπη. Οργάνωσαν μικρά ευέλικτα σώματα που είχαν δυο στόχους: να εισπράττουν χρήματα με αναγκαστικές εισφορές και να εξοντώνουν όποιον αντιστεκόταν στο βουλγαρικό κομιτάτο.Τον Απρίλιο του 1903 αναστατώνεται η Θεσσαλονίκη από βόμβες στους κεντρικούς δρόμους, καίγεται η Οθωμανική Τράπεζα, καταστρέφονται οι εγκαταστάσεις αεριόφωτος και ανατινάζεται ένα μεγάλο γαλλικό εμπορικό πλοίο.Αυτά τα γεγονότα έδωσαν αφορμή να επέμβουν οι τότε Μεγάλες Δυνάμεις, Ρωσία και Αυστρία, και να πετύχουν κάποιες μεταρρυθμίσεις στο καθεστώς της Μακεδονίας. Έτσι τους πρώτους μήνες του 1904 σχηματίστηκε στους τρεις νομούς Θεσσαλονίκης, Μοναστηρίου και Σκοπίων, σώμα χωροφυλάκων με διοικητή Ιταλό στρατηγό που είχε στις διαταγές του πέντε ανώτερους Ευρωπαίους αξιωματικούς. Όμως καθεμιά από τις δυνάμεις απέβλεπε σε δικούς της σκοπούς. Έτσι, τίποτα δεν άλλαξε, ενώ το βουλγαρικό κομιτάτο συνέχιζε με περισσότερη ένταση τη δράση του, εξαφανίζοντας Έλληνες πρόκριτους (γιατρούς, δασκάλους, ιερείς κλπ.) και σφάζοντας άοπλους χωρικούς στις πλατείες των χωριών, μπροστά στα μάτια των συγχωριανών τους.Την άνοιξη του 1903 όμως, σχηματίζεται η πρώτη επιτροπή, η Μακεδονική Φιλική Εταιρεία από τον Αργύριο Ζάχο, τον Θεόδωρο Μόδη και τον Θεόδωρο Καπετανόπουλο. Σκοπός ήταν να πειστεί η Ελληνική κυβέρνηση να ενισχύσει την ένοπλη άμυνα των ελληνικών πληθυσμών της Μακεδονίας. Έτσι την άνοιξη του 1904, έρχονται στη Μακεδονία για να μελετήσουν την κατάσταση και να υποδείξουν πρακτικά μέτρα οι λοχαγοί Αναστάσιος Παπούλας και Αλέξανδρος Κοντούλης και οι ανθυπολοχαγοί Γ. Κολοκοτρώνης και Π. Μελάς.Παράλληλα στην Αθήνα στις 22 Μαΐου 1904 ιδρύθηκε το Μακεδονικό Κομιτάτο, στα γραφεία της εφημερίδας «Εμπρός». Εμπνευστής, ιδρυτής, αλλά και Πρόεδρος του κομιτάτου ήταν ο διευθυντής της εφημερίδας «Εμπρός» Δημήτρης Καλαποθάκης (1862-1921) από την Αρεόπολη και μέλος της πρώτης οργανωτικής επιτροπής ο Πέτρος Κανελλίδης (1846-1911) από το Κουτήφαρι της Έξω Μάνης, διευθυντής της εφημερίδας «Καιροί». Το κομιτάτο, μέλη του οποίου είναι οι Ν. Πολίτης, καθηγητής πανεπιστημίου, Ιωάννης Ράλλης, Πέτρος Σαρόγλου κλπ. αποφασίζει να δράσει άμεσα στέλνοντας ένοπλα σώματα και οπλισμό στους ελληνικούς πληθυσμούς της Μακεδονίας.Ο Καλαποθάκης, που ως δημοσιογράφος και ως άνθρωπος είχε την καθολική εκτίμηση κράτους και λαού, κρατάει ουσιαστικά στα χέρια του το σχεδιασμό του Αγώνα στο κέντρο. Οργανώνει τα αντάρτικα σώματα και τα αποστέλλει στη Μακεδονία, αλληλογραφεί και συντονίζει, ενημερώνει το κράτος για τον Αγώνα και τον άξιο πρόξενο της Θεσσαλονίκης, τον Λάμπρο Κορομηλά. Στο γραφείο του γίνονται οι στρατολογήσεις και η οργάνωση των εθελοντών και φυσικά των Μανιατών εθελοντών.Σ' όλα τα ελληνικά προξενεία αποσπάστηκαν αξιωματικοί του στρατού και δημιούργησαν ένα θαυμάσιο δίκτυο συνεργατών και αγωνιστών. Στόχος τους ήταν η εξουδετέρωση της βουλγαρικής και ρουμανικής προπαγάνδας, η εμπιστευτική αλληλογραφία, η κατασκοπεία, η μεταφορά τραυματιών, η τροφοδοσία των Ελλήνων ανταρτών και γενικά η υπεράσπιση του ελληνικού στοιχείου.Ένοπλη δράσηΟ Παύλος Μελάς ήταν αξιωματικός του πυροβολικού και γαμπρός επ' αδελφή του Ίωνα Δραγούμη. Έλαβε μέρος στον πόλεμο του 1897 και μπήκε μυστικά για πρώτη φορά στη Μακεδονία τον Φεβρουάριο του 1904, μαζί με τον Κοντούλη, τον Παπούλα και τον Κολοκοτρώνη. Για δεύτερη φορά επέστρεψε τον Ιούλιο, ως δήθεν ζωέμπορος με το όνομα Πέτρος Δέδες.Για τρίτη και τελευταία φορά πέρασε τα σύνορα από τη μεριά της Κοζάνης στις 27 Αυγούστου του 1904 με σώμα 35 ανδρών από Μακεδόνες, Κρητικούς, Λάκωνες κλπ., ως αρχηγός των Σωμάτων Μοναστηρίου – Καστοριάς. Έδρασε με το ψευδώνυμο καπετάν Μίκης Ζέζας, σύνθεση των ονομάτων των παιδιών του. Ο θάνατός του από τουρκικό βόλι στη Στάτιστα Καστοριάς -το σημερινό Μελά- στις 13 Οκτωβρίου του 1904, συντάραξε τους Πανέλληνες και τον έκανε ήρωα και σύμβολο του Μακεδονικού Αγώνα.Ο Μητροπολίτης Γερμανός Καραβαγγέλης έλεγε σε γνωστό του: «Όπου να ‘ναι φτάνουν από κάτω και Ελληνικά σώματα. Κρητικοί και Μανιάτες. Θα δεις κάθε κλαδί και παλικάρι». Και πραγματικά δεν διαψεύσθηκε ο μάρτυρας Ιεράρχης, μεγάλη επίσης μορφή του Μακεδονικού Αγώνα, αφού ακολούθησαν άλλα αντάρτικα σώματα, που η παρουσία τους και η δράση τους εμψύχωνε τους Έλληνες Μακεδόνες.

Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Ο πάπυρος του Δερβενίου

Ένα από τα πολυτιμότερα εκθέματα του Μουσείου, ο πάπυρος του Δερβενίου, αποτελεί εδώ και λίγες μέρες την πρώτη ελληνική εγγραφή στον Διεθνή Κατάλογο του Προγράμματος της Unesco «Μνήμη του Κόσμου» (Memory of the World).

Την ένταξη αποφάσισε η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή του Προγράμματος, που συνεδρίασε στο Αμπού Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από τις 4 έως τις 6 Οκτωβρίου. Ο φάκελος της υποψηφιότητας υποβλήθηκε από την πρόεδρο της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την Unesco, Αικατερίνη Τζιτζικώστα, με βάση πρόταση της Ελληνικής Επιτροπής για το Πρόγραμμα «Μνήμη του Κόσμου», πρόεδρος της οποίας είναι ο Ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτης Νικολόπουλος. Για την επιστημονική τεκμηρίωση της υποψηφιότητας, η Επιτροπή συνεργάστηκε με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και τη Διευθύντριά του, Πολυξένη-Αδάμ Βελένη.
Το Πρόγραμμα της Unesco «Μνήμη του Κόσμου» θέτει ως βασικό στόχο τη διαφύλαξη, έναντι της φθοράς και της λήθης, και την ανάδειξη, μέσω της συντήρησης και της διασφάλισης πλήρους προσβασιμότητας, της τεκμηριωμένης κληρονομιάς της ανθρωπότητας (δηλαδή των χειρογράφων, εικονογραφήσεων, αρχείων, ντοκουμέντων, ταινιών κλπ.). 
Ο πάπυρος του Δερβενίου, ο μοναδικός αναγνώσιμος πάπυρος που διασώθηκε στον ελλαδικό χώρο, κατέχει ξεχωριστή θέση στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά γιατί αποτελεί το  αρχαιότερο αναγνώσιμο χειρόγραφο της Ευρώπης.
Ο κατακερματισμένος κύλινδρος παπύρου ήρθε στο φως το 1962 στο Δερβένι Θεσσαλονίκης, ανάμεσα στα υπολείμματα της νεκρικής πυράς ενός πλούσια κτερισμένου τάφου των ύστερων κλασικών χρόνων (4ος αι. π.Χ). Η διάσωσή του οφείλεται στο γεγονός της ημιτελούς καύσης του, γιατί το κλίμα της Ελλάδος δεν ευνοεί τη διατήρηση παπύρων.
Το σωζόμενο τμήμα του παπύρου αποτελεί το επάνω μέρος του κυλίνδρου, δηλαδή του βιβλίου που προέκυπτε από τη συνένωση πολλών φύλλων παπύρου. Από τα διακόσια εξήντα έξι (266) σωζόμενα σπαράγματα του παπύρου μπόρεσε να ανασυσταθεί μέρος του κειμένου. Η γραφή του παπύρου χρονολογείται ανάμεσα στο 340 και στο 320 π.Χ., το βιβλίο όμως το οποίο αντιγράφεται σε αυτόν είναι πολύ παλαιότερο (χρονολογείται περίπου στο 420-410 π.Χ.).
Σύμφωνα με τους μελετητές το κείμενο, που κινείται στα όρια μεταξύ θεολογίας και φιλοσοφίας, ανήκει στην ορφική γραμματεία: ο συγγραφέας υπομνηματίζει λεξιλογικά και ερμηνεύει αλληγορικά ένα παλαιότερο ορφικό ποίημα με κοσμογονικό και θεογονικό περιεχόμενο. Στο πρώτο μέρος του κειμένου γίνεται μια περιγραφή των λατρευτικών πρακτικών που σχετίζονται με τη μεταθανάτια τύχη των ψυχών, ενώ στο δεύτερο μέρος υπάρχει ένας ορφικός ύμνος που συνόδευε τις τελετουργίες των μυστών, για τους οποίους προορίζει ο συγγραφέας το βιβλίο του, που πρέπει να ήταν και ο ίδιος μάντης, χρησμολόγος. Ο συγγραφέας του βιβλίου ήταν πιθανότατα ο Ευθύφρων από τα Πρόσπαλτα (κοντά στα σημερινά Καλύβια) της Αττικής .
Ο πάπυρος από τη στιγμή της εύρεσής του συγκέντρωσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον και αποτέλεσε αντικείμενο πλήθους μελετών από ειδικούς.
Σήμερα, το μοναδικό αυτό δείγμα της θεολογικής και φιλοσοφικής γραμματείας των αρχαίων Ελλήνων, εκτίθεται στο σύνολό του στη μόνιμη έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης «Ο Χρυσός των Μακεδόνων».

Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015

Σπάνιο αργυρό οκτάδραχμο του 5ου αι. π.Χ. επιστρέφει στην Ελλάδα

Έπειτα από έξι χρόνια προσπαθειών και δικαστικών αγώνων, το σπάνιο αργυρό οκτάδραχμο που
χρονολογείται στα τέλη του 6ου – αρχές του 5ου αι. π.Χ. και το οποίο κατασχέθηκε το 2009 στην Ελβετία, επιστρέφει σήμερα, Παρασκευή, στην Ελλάδα.
 
Σύμφωνα με τα Νέα, το νόμισμα θα παραλάβει από την εισαγγελία της Ζυρίχης ο δικηγόρος Ηλίας Μπίσιας ως εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού.
 
Το νόμισμα αποδίδεται στον βασιλέα Βισαλτίας Μώσση. Η αρχαία Βισαλτία (όπου εκόπη το νόμισμα) κατελάμβανε την περιοχή δυτικά του Στρυμόνα, στα όρια της σημερινής επαρχίας Νιγρίτας, στο νομό Σερρών. Στον εμπροσθότυπο εικονίζεται πετασοφόρος ανδρικής μορφής, που κρατάει δόρυ, δίπλα σε άλογο, ενώ στον οπισθότυπο υπάρχει η επιγραφή ΜΟΣΣΕΩ[Σ], που διατάσσεται περιμετρικά του εγκοίλου τετραγώνου.
 
Το οκτάδραχμο εντοπίστηκε από τη Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του υπουργείου Πολιτισμού σε ιστοσελίδα οίκου δημοπρασιών και αμέσως ξεκίνησαν οι απαραίτητες διαδικασίες για τον επαναπατρισμό του.
 
Μετά τις προσπάθειες που έγιναν από την ελληνική πλευρά, το ελβετικό Ομοσπονδιακό Ποινικό Δικαστήριο ικανοποίησε οριστικά το ελληνικό αίτημα δικαστικής συνδρομής περί κατάσχεσης του νομίσματος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου και επαναπατρισμού του στην Ελλάδα, ενώ αποφάσισε υπέρ της ελληνικής προέλευσης του επίδικου νομίσματος, επιβεβαιώνοντας ότι αυτό αποτελεί προϊόν εγκλήματος (λαθρανασκαφής, παράνομης διακίνησης – εξαγωγής κ.ά.).
 
Παράλληλα, εξεταζόταν η υπόθεση και ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων. Στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης, οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες, μετά από διαπραγματεύσεις, προχώρησαν στην εξώδικη και ανεπιφύλακτη παράδοση του νομίσματος στο Ελληνικό Δημόσιο.
 
Κατόπιν αυτών η εισαγγελία Ζυρίχης αποφάσισε υπέρ της ελληνικής προέλευσης του επίδικου νομίσματος, καθώς και ότι αυτό αποτελεί προϊόν εγκλήματος (λαθρανασκαφής, παράνομης διακίνησης – εξαγωγής κ.ά.). Διέταξε δε την απόδοση του νομίσματος στο Ελληνικό Δημόσιο, ανεπιφύλακτα και άνευ όρων.
Πηγή: in.gr

Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2015

Ο γαλάζιος ουρανός του Πλούτωνα!!


Μια αναπάντεχη έκπληξη για την ομάδα ελέγχου του New Horizons, όταν αντίκρισαν τις πρώτες έγχρωμες εικόνες της ατμόσφαιρας του Πλούτωνα.

Το γαλάζιο χρώμα στον ουρανό του νάνου πλανήτη προκαλείται από την σκέδαση του ηλιακού φωτός από τα μόρια θολίνων που βρίσκονται ψηλά στην ατμόσφαιρα. Οι θολίνες δημιουργούνται από την διάσπαση του αζώτου και του μεθανίου από την υπεριώδη ακτινοβολία και σχηματίζουν μακρομόρια τα οποία σταδιακά επικάθονται στην επιφάνεια χαρίζοντας της κοκκινωπές αποχρώσεις.
Ένας υποθετικός παρατηρητής στην επιφάνεια του Πλούτωνα δεν θα έβλεπε όμως έναν γαλάζιο ουρανό όπως στην Γη, λόγω της πολύ μικρής πυκνότητας της ατμόσφαιρας του.

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

EUROPEAN DAY OF LANGUAGES

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 26 Σεπτεμβρίου.
Δ1

Δ2

ΣΤ2
Πρόκειται για ένα θεσμό που καθιερώθηκε το Δεκέμβριο του 2001 για να τονιστεί η σημασία εκμάθησης ξένων γλωσσών, για να αναδειχθούν οι λιγότερο διαδεδομένες γλώσσες και για να προβληθεί η γλωσσική πολυμορφία ως θετικό στοιχείο μέσα στην κοινωνία της παγκοσμιοποίησης (Romaine, 2013).
Στο πλαίσιο αυτού του εορτασμού, οι μαθητές/μαθήτριες της Δ1, Δ2 και Στ2 δημιούργησαν σημαίες χωρών της Ευρώπης για να μεταφέρουν το εορταστικό κλίμα στους κόλπους του σχολείου μας. Η Γ1 τραγούδησε ένα τραγούδι που προβλήθηκε από το youtube, ενώ όλοι/ες οι μαθητές/τριες με καταγωγή από άλλες χώρες, όπως Αλβανία, Βουλγαρία, κ.λπ. είπαν «Σ’αγαπώ» και «Γεια σου!» στη μητρική τους γλώσσα.

maria emmanouilidou

Ο Δικός μου Ασημένιος δρόμος

   Θα έπρεπε να σκέφτομαι για χρόνια για το ποιος είναι ο βαθύτερος λόγος της ύπαρξής μου.
   Θα μπορούσα απλά να γράψω πως όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω συγγραφέας. Μάλλον! Να μπορέσω να τυπώσω στο χαρτί λέξεις, σειρές σελίδες για τα πράγματα που με έναν μόνο, έναν θα είχαμε τις ίδιες ιδέες, τις ίδιες απόψεις, τα ίδια ''πιστεύω''. Για το ρατσισμό, την ξενοφοβία, το ότι τα φαινόμενα απαιτούν και πως καλύτερα είναι να μη βγάζουμε γρήγορα συμπεράσματα.
   Αλλά αν το σκεφτείς...δεν ξέρω.
   Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν είμαι από τους ανθρώπους που κάθονται στα αυγά τους. Σίγουρα όμως όποιος με έχει γνωρίσει θα έχει σχηματίσει τη δική του γνώμη.
   Αλλά ας μη ξεφεύγουμε από το θέμα.
                               Ο Δικός μου Ασημένιος Δρόμος
                      δεν είναι σίγουρα στρωμένος με ροδοπέταλα.
                       Προτιμώ απλά να έχει καλά ηχητικά εφέ..
                                                                                          Στ 2'  Στέλλα Μπ.
<< O  δικός  μου ασημένιος δρόμος >>
  Όλοι σε αυτή τη ζωή έχουν έναν ασημένιο δρόμο. Kάποιους μπορεί  να  τους οδηγεί σε άλλη χώρα, σε άλλη ήπειρο και άλλους έως και το φεγγάρι!!!
 Ο δικός μου ασημένιος δρόμος με οδηγεί σε πολλά παιδικά χαμόγελα , τα οποία θα τα έχω βοηθήσει με τη δική μου φροντίδα. Θέλω να ταξιδεύω σε διάφορα μέρη του κόσμου που τα παιδιά δε μπορούν να έχουν πρόσβαση στη μάθηση. Σ’ αυτές τις περιοχές θα διδάξω και θα βοηθήσω τα παιδάκια να βρουν το δικό τους ασημένιο δρόμο.
Ναι, αυτός είναι ο δικός μου ασημένιος δρόμος. Να ταξιδεύω σε όλο τον κόσμο και να χαρίζω χαμόγελα.




ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ Λ.

[Ο ασημένιος δρόμος]

Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2015

Ολική έκλειψη σελήνης 28 Σεπτεμβρίου

Τα ξημερώματα της Δευτέρας 28 Σεπτεμβρίου θα έχουμε την τύχη να παρατηρήσουμε μια ολική έκλειψη Σελήνης.
Το γεγονός, ότι η Σελήνη θα βρίσκεται και στο περίγειό της (την κοντινότερη απόσταση από την Γη) την στιγμή της έκλειψης, θα συμβάλει στην δημιουργία του φαινομένου της υπερπανσελήνου, με την Σελήνη να εμφανίζεται 14% μεγαλύτερη σε σχέση με την διάμετρο της στο απόγειο.
Η ομάδα παρατήρησης του Ομίλου προγραμματίζει να απολαύσει το φαινόμενο με τα τηλεσκόπιά της στην παραλία της Θεσσαλονίκης και να μοιραστεί με το κοινό της πόλης που θα ξενυχτήσει, την σπάνια εμπειρία.
Λεπτομέρειες για το σημείο παρατήρησης θα ανακοινωθούν.
Παρακολουθείστε την ολική έκλειψη Σελήνης με τα τηλεσκόπια των μελών του ΟΦΑ.
Η ομάδα παρατήρησης του ΟΦΑ θα στήσει τα τηλεσκόπια της στην παραλία Θεσσαλονίκης στο ύψος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Θεσσαλονίκης (Μεγ. Αλεξάνδρου) για την παρακολούθηση του φαινομένου.
Θα βρίσκονται στο σημείο από τις 03.30 τα ξημερώματα μέχρι την δύση της Σελήνης στις 07:20.
Ντυθείτε ζεστά, πάρτε έναν καφέ και ελάτε να θαυμάσουμε και να φωτογραφίσουμε την ολική έκλειψη της «υπερπανσελήνου».
Σε περίπτωση κακοκαιρίας η παρατήρηση θα ματαιωθεί.
Όμιλος Φίλων Αστρονομίας

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Φθινοπωρινή Ισημερία

Φθινοπωρινή Ισημερία σήμερα (στο βόρειο ημισφαίριο), με τον Ήλιο να διασχίζει τον ουράνιο ισημερινό και να ξεκινά επίσημα το φθινόπωρο!!!

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2015

Αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού είδαν την ατμόσφαιρα της Γης να κοκκινίζει

Ένα ακόμη εντυπωσιακό φαινόμενο κατέγραψαν με τις φωτογραφικές κάμερές τους οι αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού.

Η έντονη δραστηριότητα που παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα ο Ήλιος είχε ως αποτέλεσμα να προκληθούν αλλεπάλληλες εκλάμψεις.

Αυτές οι εκλάμψεις δημιουργούν τις λεγόμενες ηλιακές καταιγίδες οι οποίες εκτοξεύουν στο Διάστημα γιγάντιες ποσότητες φορτισμένων σωματιδίων.


Όταν αυτά τα σωματίδια φτάνουν στη Γη προκαλούν το φαινόμενο του σέλαος ενώ ταυτόχρονα προκαλούν προβλήματα στους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους και τα ηλεκτρικά δίκτυα.

Η έντονη δραστηριότητα του μητρικού μας άστρου των τελευταίων ημερών είχε ως αποτέλεσμα να προκληθούν πολλές καταιγίδες, τρεις εκ των οποίων «ταξίδεψαν» μέχρι τη Γη και λίγο πριν εισέλθουν στην ατμόσφαιρα του πλανήτη μας ενώθηκαν με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν ένα σπάνιο σέλας που είχε έντονο ερυθρό χρώμα.

Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015

Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης – Τα κεφάλαια που δεν θα αξιοποιηθούν.




Φυσικές Επιστήμες Ε΄ Δημοτικού
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Φύλλο εργασίας 4: Η ενέργεια υποβαθμίζεται (σελ. 48-50)

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Φύλλο εργασίας 2: Τα δόντια μας - Η αρχή του ταξιδιού της τροφής.
Αφαιρείται μόνο η σελίδα 62: δραστηριότητα για το εσωτερικό των δοντιών. Αφαιρείται και η εργασία 2, σελ. 63.
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ
Φύλλο εργασίας 2: Το ηλεκτροσκόπιο (σελ. 98-100)

Φύλλο Εργασίας 5: Το ηλεκτρικό ρεύμα (σελ. 109-111)

ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΗΧΑΝΙΚΗ
Φύλλο εργασίας 1: Η ταχύτητα (σελ. 162-163)
Φύλλο εργασίας 8: Η πίεση (σελ. 188-190)
Φύλλο εργασίας 9: Η υδροστατική πίεση (σελ. 191-193)
Φύλλο εργασίας 10: Η ατμοσφαιρική πίεση (σελ. 194-197)
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΙΓΜΑΤΑ*
Φύλλο εργασίας 1: Μελετάμε τα μίγματα (σελ. 30-33)
Φύλλο εργασίας 2: Μελετάμε τα διαλύματα (34-37)



Φυσικές Επιστήμες ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Φύλλο Εργασίας 1: Ερευνώντας και ανακαλύπτοντας (σελ. 12-14)
Φύλλο Εργασίας 2: Πώς μελετάμε τον κόσμο γύρω μας (σελ. 15)
Φύλλο Εργασίας 3: Ο δεκάλογος του καλού πειραματιστή (σελ. 16-17)
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Φύλλο Εργασίας 4: Επεξεργασία του αργού πετρελαίου (σελ. 28-30)
Φύλλο Εργασίας 5: Το πετρέλαιο ως πηγή ενέργειας (σελ. 31-32)
Φύλλο Εργασίας 6: Το πετρέλαιο ως πρώτη ύλη (σελ. 33-34)
Φύλλο Εργασίας 8: Οι ορυκτοί άνθρακες ως πηγή ενέργειας (σελ. 37-38)
Φύλλο Εργασίας 10: Το φυσικό αέριο ως πηγή ενέργειας (σελ. 41-42)
Φύλλο Εργασίας 11: Πετρέλαιο, ορυκτοί άνθρακες ή φυσικό αέριο; (σελ. 43-44)
ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΥΤΑ:
Φύλλο Εργασίας 2: Η φωτοσύνθεση (σελ. 72-75)





ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ε΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κεφ.
ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ (ΒΜ)
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
(ΤΕ)
1ο

εργασία  ε
2ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
3ο
εργασία 1
εργασία δ
4ο

εργασίες δ 
και ε
5ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
6ο

εργασία  ε
Επ. 1ο
εργασία 4
εργασία γ
9ο

εργασία δ
10ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
11ο

εργασία ε
Επ. 2ο
εργασία 6
εργασίες  δ, ε
15ο
εργασία 2
εργασίες β, ε
16ο
εργασία 1
εργασίες α, β, γ
17ο
εργασία 1
εργασίες α, ε
19ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
20ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
Επ. 3ο
εργασίες 1γ, ε
εργασίες δ, ε
22ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
23ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
24ο
εργασία 4
εργασία α
25ο
εργασία 1
εργασία δ
26ο

εργασία ε
27ο

Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης
28ο

εργασίες δ, ε : να γίνει μια περίπτωση σε καθένα
Επ. 4ο
εργασία  1β,γ,δ,ε

Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
εργασίες α, β : να μη γίνουν οι αναφορές στα ποσοστά
30ο
Εργασία  2
Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
εργασία β

η μισή εργασία γ
31ο
Η χρήση του μετατροπέα μήκους, προτείνεται να μην αξιοποιηθεί διδακτικά ή, εναλλακτικά, επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού
το δεύτερο ερώτημα από κάθε σκέλος της εργασίας ε.
32ο
Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
εργασία δ
33ο

εργασίες α, δ : από τη δ εξαιρείται το τελευταίο σκέλος
34ο

εργασίες β, γ Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
35ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
36ο
εργασία 3

37ο

εργασία 3: Καλύπτεται από τη δραστηριότητα ανακάλυψης.

39ο
αφαιρούνται οι αναφορές στα ποσοστά
Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
40ο
εργασία 4.
Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
43ο

εργασία γ
44ο

εργασία γ
45ο
εργασία 1. Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
εργασία δ
48ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
49ο

εργασία γ, το δεύτερο ερώτημα
50ο
η δραστηριότητα της σελίδας 129 Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.

51ο

εργασία  δ
52ο
εργασία


όλες οι εργασίες.
54ο
εργασία 2
το τελευταίο ερώτημα
εργασίες γ, δ, ε.
55ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο




ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κεφ.
ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ (ΒΜ)
ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (ΤΕ)
1ο

4η άσκηση2ο πρόβλημα
5ο

1η ασκ.(β,δ,ε,ζ,η)
2η ασκ. (α,β,ε)
3η  ασκ. (τα 3 τελευταία)
6ο
1η δραστηριότητα
3η άσκηση, 
1ο πρόβλημα
8ο
1η δραστηριότητα, 2η εφαρμογή
1η, 3η άσκηση, 1ο πρόβλημα
9ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
10ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
11ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
18ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
21ο
εφαρμογή
1η άσκηση,
1ο πρόβλημα
22ο

2ο πρόβλημα
25ο
1η, 2η εφαρμογή, ερωτήσεις για αυτοέλεγχο και συζήτηση

26ο


27ο


28ο


29ο


ανακεφ.
ορισμοί
1ο πρόβλημα
31ο

1ο πρόβλημα
33ο
1η δραστηριότητα,         εφαρμογή
2η άσκηση
37ο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.

38ο

2ο  πρόβλημα
39ο

2ο  πρόβλημα
42ο

3ο πρόβλημα
43ο

4ο πρόβλημα
45ο
εφαρμογή

47ο
εφαρμογή

48ο
εφαρμογή

50ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
51ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
52ο
1η δραστηριότητα,     1η,2η εφαρμογή
1ο, 2ο και 3ο πρόβλημα.
53ο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
54ο
1η  δραστηριότητα, ο ορισμός της ακολουθίας και του όρου της ακολουθίας.

55ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
56ο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
57ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο
58ο
1η δραστηριότητα
2ο πρόβλημα Βλέπε κείμενο διαχείρισης της ύλης.
59ο

2η άσκηση
60ο
1η, 2η δραστηριότητα – 1η εφαρμογή
1η άσκηση, 1ο πρόβλημα
61ο

ασκήσεις 2η, 3η
62ο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.
2η άσκηση
63ο
Βλέπε παρακάτω κείμενο διαχείρισης της ύλης.

67ο
ολόκληρο το κεφάλαιο
ολόκληρο το κεφάλαιο




Η  αναδιάρθρωση και ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης στη Γεωγραφία Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού προβλέπει να μην αξιοποιηθούν τα παρακάτω Κεφάλαια:
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Ε’  ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κεφάλαιο 6ο. (Η μορφή και το σχήμα της Ελλάδας)
Κεφάλαιο 34ο. (Τα γεωγραφικά διαμερίσματα και οι περιφέρειες της Ελλάδας)
Κεφάλαιο 42ο. (Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης)
Κεφάλαιο 43ο. (Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης)
Κεφάλαιο 47ο. (Το ελληνικό στοιχείο στις αρχαίες ελληνικές εστίες)

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΣΤ’  ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κεφάλαιο 3ο. (Οι γεωγραφικές συντεταγμένες της γης)
Κεφάλαιο 30ο. (Πολιτιστικά χαρακτηριστικά των λαών της Ευρώπης)
Κεφάλαιο 31ο. (Αξιοθέατα, μνημεία και ιστορική συνέχεια των λαών της Ευρώπης)
Κεφάλαιο 32ο. (Τομείς παραγωγής αγαθών και παροχής υπηρεσιών)